Документ z0310-07, чинний, поточна редакція — Редакція від 06.05.2016, підстава z0519-16


12.5. Пасажир, який відстав від поїзда, повинен сплатити станції, на якій проведено зняття його речей, платежі за надані послуги.

{Пункт розділу 12 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

12.6. Плата за послугу з оформлення та повернення (комісійний збір) "багажу на руках" не стягується.

12.7. Пасажири, які придбали проїзні документи у вагон СВ та у вагоні 1-го класу "Інтерсіті +", не здійснюють оплату за перебування (вхід) у сервіс-центрі та залі підвищеного комфорту в добу відправлення поїзда.

{Розділ 12 доповнено пунктом згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 1333 від 03.11.2008; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

{Пункт 12.9 розділу 12 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 145 від 20.04.2015}

Розділ 13. Спеціальні пасажирські вагони (поїзди)

13.1. На замовлення фізичних та юридичних осіб перевізник може надати спеціальні пасажирські вагони або поїзди для перевезень пасажирів, багажу чи вантажобагажу у одному чи обох (туди і назад) напрямках.

{Пункт 13.1 розділу 13 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

13.2. Проїзд пасажирів за безплатними та пільговими проїзними документами у спеціальних пасажирських вагонах і поїздах є припустимим у разі, якщо за такий проїзд сплачено 80 відсотків повних та дитячих проїзних документів від загальної кількості місць спеціального пасажирського вагона чи поїзда.

{Пункт 13.2 розділу 13 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 943 від 09.09.2009}

13.3. За замовлений спеціальний пасажирський вагон чи поїзд сплачується вартість проїзду за фактичну кількість місць, надану для користування у відповідному типі вагона.

13.4. За пробіг спеціальних пасажирських вагонів у порожньому стані від пункту приписки до місця використання або у пункт приписки після звільнення сплачується вартість за перевезення цих вагонів у порожньому стані (порожній пробіг).

13.5. Розрахунок вартості проїзду пасажирів та порожнього пробігу вагонів здійснюється окремо за відстань прямування "туди" та "назад".

13.6. За пробіг вагонів, не пристосованих для перевезення пасажирів (дизель-електростанцій, музичних салонів, поштових, пасажирських вагонів із ремонту та в ремонт, а також нових вагонів від заводу до місця приписки та ін.), сплачується вартість за перевезення вагонів у порожньому стані (порожній пробіг), якщо інше не передбачено договором. Умови проїзду обслуговуючого персоналу в цих вагонах визначаються договором.

Прямування вагонів-ресторанів у складі поїзда, включених відповідно до встановленої схеми формування цього поїзда, здійснюється безплатно. Умови перевезення вагонів-ресторанів у складі спеціальних поїздів визначаються договором.

{Пункт 13.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 666 від 03.08.2007, в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку № 943 від 09.09.2009}

13.7. Відмітки в проїзних документах про проїзд меншої кількості пасажирів, переривання поїздки, зупинки на шляху прямування та інше при прямуванні спеціальними пасажирськими вагонами та поїздами не проставляються.

13.8. За кожний замовлений спеціальний вагон-салон сплачується вартість проїзду 11 дорослих пасажирів за тарифом м'якого вагона з двомісними купе "СВ" відповідної категорії поїзда.

13.9. Курсування вагонів-салонів для службових потреб здійснюється безплатно, за окремою письмовою вказівкою Укрзалізниці.

Розділ 14. Перевезення осіб, що утримуються під вартою

14.1. Перевезення осіб, що утримуються під вартою, здійснюється в орендованих у ПАТ "Укрзалізниця" вагонах спеціальної конструкції.

{Пункт 14.1 розділу 14 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

14.2. Плата за перевезення осіб у спеціальному вагоні здійснюється за тарифом загального вагона пасажирського поїзда, як за 40 пасажирів, незалежно від фактичної кількості осіб, що здійснюють поїздку.

14.3. Оформлення перевезення осіб, що утримуються під вартою, та варти, що супроводжує цих осіб, здійснюється за перевізними документами форми ЛУ-12В.

14.4. Плата за перевезення сплачується на станції відправлення поїзда в обох напрямках - "туди-назад".

14.5. Страховий збір (страховий платіж) за осіб, що знаходяться під вартою, та варти, яка їх супроводжує, сплачується на загальних підставах, виходячи з кількості осіб, на яку здійснюється оформлення проїзду, тобто за 40 пасажирів.

14.6. У разі оформлення заявки на перевезення осіб, що утримуються під вартою, ПАТ "Укрзалізниця" може здійснювати оформлення перевезень з відстрочкою платежу.

{Пункт 14.6 розділу 14 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Розділ 15. Перевезення ручної поклажі, живих тварин і птахів

15.1. До ручної поклажі належать предмети і речі незалежно від виду упакування, що легко переносяться і за своїми розмірами без труднощів розміщаються у вагонах на місцях, що призначені для розміщення ручної поклажі. Кожний пасажир має право безплатно перевозити з собою у вагоні ручну поклажу вагою до 36 кг на повний, пільговий, дитячий, у тому числі безплатний проїзний документ, якщо її розмір за сумою трьох вимірів не перевищує 200 см.

{Пункт 15.1 розділу 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008, Наказом Міністерства інфраструктури № 649 від 02.11.2012}

15.2. Збереження ручної поклажі, що перевозиться разом з пасажиром, забезпечує її власник. Провідники (стюарди) вагонів повинні вживати усіх залежних від них заходів для забезпечення збереження поклажі пасажирів.

{Пункт 15.2 розділу 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

15.3. На станціях, відкритих для багажних операцій, пасажирам до посадки в вагон надається можливість зважування ручної поклажі та оплати перевезення надлишків ваги або здачі частини ручної поклажі для перевезення багажем за окрему плату.

Перевезення з дорослим пасажиром надлишкової ваги ручної поклажі (крім вагонів з місцями для сидіння) вагою не більше ніж 14 кг оформляється з видачею пасажиру квитанції ЛУ-12а або перевізного документа, оформленого електронним способом.

15.4. Пасажир може перевезти безплатно, додатково, понад 36 кг в плацкартному або купейному вагоні:

ручну поклажу вагою до 50 кг на один додатково придбаний за повну вартість проїзний документ відповідного вагона;

ручну поклажу до 150 кг в окремому купе з оплатою повної вартості всіх місць купе.

Ручна поклажа розміщується на місцях, для неї призначених, та на полицях для лежання.

При оформленні додатково одного проїзного документа на перевезення ручної поклажі зазначається (замість прізвища та імені) інформація "ручна поклажа 50 кг". При оформленні окремого купе (для перевезення 150 кг) проїзд пасажира оформляється одним проїзним документом, а перевезення ручної поклажі - проїзним документом як для трьох осіб на одному бланку із зазначенням (замість прізвища та імені) - "ручна поклажа 150 кг".

{Абзац п'ятий пункту 15.4 розділу 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 808 від 17.10.2013}

15.5. Кожний пасажир має право перевозити безплатно при собі понад установлену норму ручної поклажі портфель, дипломат або дамську сумку, лижі та палиці до них, вудочки, фотоапарат, відеокамеру та інші дрібні речі.

{Абзац перший пункту 15.5 розділу 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

Дозволяється перевозити при собі за рахунок норми ручної поклажі пасажира дитячі коляски, велосипеди в розібраному та впакованому стані (не більше одного) та інші речі, які за своїми розмірами можуть бути розташовані у вагоні на місцях, призначених для ручної поклажі.

Пасажири з обмеженими фізичними можливостями мають право перевозити безкоштовно при собі понад встановлену норму ручної поклажі засоби переміщення (інвалідні коляски та ін.).

15.6. Електронна, побутова, відео - і аудіотехніка може перевозитись за рахунок норми ручної поклажі, якщо її розмір за сумою трьох вимірів не перевищує 200 см.

Ручна поклажа розміщується:

у вагонах зі спальними місцями - на місцях, зазначених у проїзному документі та рундуках під нижньою полицею;

у загальних вагонах пасажирських поїздів - на верхній полиці вагона.

Не приймаються до перевезення в будь-якому вагоні апаратура та інші предмети, розміри яких за сумою трьох вимірів перевищують 200 см. Крім того, до перевезення у вагонах зі спальними місцями не приймається апаратура, яка за своїми розмірами ширша, ніж отвір дверей купе.

15.7. Перевезення собак незалежно від розміру при собі у купе пасажирського чи швидкого поїзда, у тому числі собак-супровідників сліпих, дозволяється лише в купейному вагоні за умови викупу пасажиром всіх місць купе. Великі собаки (вищі 45 см, не більше одного) перевозяться у намордниках на ланцюжках або ремінних прив'язках, малі собаки - в ящиках, корзинах, клітках (не більше двох особин).

{Абзац перший пункту 15.7 розділу 15 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

У плацкартних вагонах нічних швидких та пасажирських поїздів, вагонах 2-го класу поїздів "Регіональний експрес", Інтерсіті (ІС) та Інтерсіті+ (ІС+) кімнатні тварини не більше двох особин (малі собаки, коти тощо) перевозяться в ящиках, корзинах, клітках або контейнерах із водонепроникним абсорбуючим дном (не більше одного місця ручної поклажі), які розміщуються на місцях, призначених для ручної поклажі, на руках у пасажира або під місцями для сидіння.

{Абзац другий пункту 15.7 розділу 15 в редакції Наказів Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011, № 808 від 17.10.2013, № 145 від 20.04.2015}

У регіональних поїздах великі собаки перевозяться у крайніх тамбурах першого і останнього вагонів під наглядом супровідника, а малі собаки розміщуються під місцями для сидіння в ящиках, корзинах, клітках (не більше двох особин).

{Абзац третій пункту 15.7 розділу 15 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

Дрібні кімнатні тварини (крім собак) та кімнатні декоративні птахи перевозяться у всіх типах вагонів незалежно від наявності ручної поклажі і повинні бути поміщені в ящики, корзини, клітки (не більше одного місця ручної поклажі) й вільно розміщатися на місцях, відведених для ручної поклажі.

{Абзац четвертий пункту 15.7 розділу 15 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

Наявність оформленого належним чином ветеринарного документа для собак, дрібних кімнатних тварин та кімнатних декоративних птахів є обов'язковим.

{Пункт 15.7 розділу 15 доповнено абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

Оформлення проїзних документів на всі місця у купе (оформлення окремого купе для дрібних кімнатних тварин і кімнатних декоративних птахів у клітках) не є обов'язковим.

Свійська птиця (кури, індики, гуси, качки, цесарки, перепілки, голуби тощо) допускається до перевезення лише в загальних вагонах місцевих поїздів та регіональних поїздах в ящиках, корзинах, клітках (не більше одного місця ручної поклажі), розміри яких не перевищують розмірів, передбачених для ручної поклажі.

{Абзац сьомий пункту 15.7 розділу 15 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 649 від 02.11.2012}

Оформлення перевезення здійснюється багажною квитанцією з написом на лицьовому боці "Багаж на руках пасажира" або квитанцією за формою ЛУ-12а чи перевізним документом, оформленим електронним способом, окремо для великого собаки чи місця ручної поклажі (ящика, корзини, клітки).

{Пункт 15.7 розділу 15 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

15.8. Пасажир - супровідник тварин повинен сам турбуватись про них: годувати, поїти та прибирати за ними, упереджувати порушення санітарно-гігієнічних умов.

15.9. Забороняється перевезення в ручній поклажі зброї (крім особливих випадків - перевезення службової та мисливської зброї), вибухових, отруйних, смердючих, інфекційних, радіоактивних речовин, спирту, бензину, гасу, ацетону та інших вогненебезпечних, легкозаймистих, самозаймистих речовин, а також ручної поклажі, яка може зіпсувати або забруднити речі інших пасажирів.

15.10. Перевезення диких тварин в ручній поклажі забороняється.

Розділ 16. Зберігання ручної поклажі, живих тварин і птахів

16.1. Короткочасне зберігання ручної поклажі на вокзалах здійснюється в автоматичних та стаціонарних камерах схову. У приміщеннях камер схову розміщується інформація щодо розпорядку роботи камер схову, особливостей приймання до зберігання окремих речей, обмеження ваги окремого місця.

16.2. У стаціонарні та пересувні камери схову дозволяється здавати ручну поклажу в будь-якій упаковці, незалежно від її виду - валіза, кошик, рюкзак, байдарки в розібраному вигляді, лантухи, вузли і таке інше, а деякі речі (наприклад, пальто, лижі, ранець, ковзани) можуть бути прийняті без упаковки.

16.3. Фрукти, овочі, ягоди, гриби та інші сільськогосподарські продукти приймають на зберігання у будь-якій тарі, яка гарантує їх зберігання при перенесенні.

16.4. За природне псування зданих на збереження продуктів, які швидко псуються, перевізник відповідальності не несе.

{Пункт 16.4 розділу 16 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

16.5. Вага окремого місця ручної поклажі, що приймається до зберігання, не повинна перевищувати 50 кг.

16.6. Кожна одиниця поклажі повинна мати пристрій для перенесення. Кожна річ, яка прив'язана до ручної поклажі, що надається на зберігання, ураховується як окрема одиниця поклажі.

16.7. Забороняється здавати і приймати на зберігання тварин і птахів, вибухові, отруйні, смердючі, інфекційні, радіоактивні речовини, спирт, бензин, гас, ацетон та інші вогненебезпечні, легкозаймисті, самозаймисті речовини, а також ручну поклажу, яка може зіпсувати або забруднити речі інших пасажирів.

Не приймаються до зберігання в ручній поклажі грошові суми, облігації, документи та інші коштовності.

16.8. Якщо під час приймання речей до камери схову будуть виявлені дефекти в упакуванні, то власник зобов'язаний ліквідувати ці дефекти. У разі неможливості ліквідувати ці дефекти комірник складає акт, який підписує комірник та пасажир.

16.9. Речі вагою більш як 50 кг або великогабаритні, які не поміщаються в автоматичні камери зберігання, а також телевізори, холодильники, пральні машини та ін. приймають до схову в спеціально виділених камерах схову великогабаритних речей або в багажні камери.

16.10. Претензії про втрату речей з камер схову на суму до 2,0 тис. грн. включно розглядає начальник станції, а на суму, що перевищує 2,0 тис. грн., - перевізник. Якщо речі згодом будуть знайдені, то вони видаються власнику при поверненні в касу отриманого відшкодування.

{Пункт 16.10 розділу 16 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

16.11. У разі втрати жетона речі з камери схову видаються власнику під розписку за пред'явленням паспорта та опису речей, вартість втраченого жетона сплачується пасажиром.

16.12. Речі, які здані до камери схову, зберігаються там не більше двох календарних діб, враховуючи дату здачі речей до камери схову, а потім їх передають на зберігання до загального складського приміщення станції. Якщо протягом 30 діб власник не забере свої речі, то вони підлягають реалізації згідно із законодавством України.

{Пункт 16.12 розділу 16 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

16.13. При вилученні з камер зберігання, у тому числі і автоматичних, речей, не одержаних пасажирами, комірником складається акт з описом речей. За наявності даних, за якими можна визначити місцезнаходження власника речей, власнику негайно надсилається лист з повідомленням про місцезнаходження речей. Після одержання відповіді речі відправляють на прохання власника. У разі неотримання відповіді та незатребування речей протягом 30 діб речі разом з актом і описом з відома начальника станції передаються на склад реалізації.

Розділ 17. Забуті та знайдені речі

17.1. У всіх випадках виявлення в поїздах, на станціях (вокзалах) або в смузі відводу ПАТ "Укрзалізниця" забутих чи загублених речей складається акт з детальним описом загального вигляду знайдених речей та обставин їх виявлення.

{Абзац перший пункту 17.1 розділу 17 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Акт складається за участю особи, що виявила речі: у поїзді - начальником поїзда в присутності провідника (стюарда) вагона, на станції - начальником станції (вокзалу). Копія акта видається особі, що виявила речі.

{Пункт 17.1 розділу 17 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

17.2. Речі, забуті і виявлені на станції або у поїзді, який прибув до кінцевого пункту, або на прилеглому до станції перегоні, передають начальнику цієї станції, який записує їх до облікової книги. На речі прикріплюють ярлик із зазначенням станції та порядкового номера, за яким предмет записаний у книзі. На такі речі, як вузол, мішок, чемодан та інші, накладаються пломби або печатки.

Перед накладенням пломби речі розкривають у присутності представника міліції, про що складається окремий акт з описом речей. Копія опису видається особі, яка знайшла речі.

17.3. Речі, залишені у поїздах на шляху прямування, передаються начальником поїзда разом з актом під розписку начальнику станції кінцевого пункту прямування цього поїзда.

17.4. Особа, яка звертається з проханням щодо видачі знайдених речей, повинна довести своє право на них, указавши письмово точні прикмети речей та їх уміст, або подати ключі до замків, які замикають речі (з пересвідченням у тому, що це дійсно ключі від цих замків).

Якщо речі зберігаються на станції, де вони були знайдені або здані, то їх негайно видають власнику за розпорядженням начальника станції або вокзалу після перевірки документів, що підтверджують особу. Якщо речі відправлені на реалізацію, то заява про їх видачу передається перевізнику.

{Абзац другий пункту 17.4 розділу 17 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Забуті і знайдені речі реалізуються згідно із законодавством України.

17.5. Якщо пасажир вийде з вагона на шляху прямування поїзда і сам виявить, що ним у вагоні забуті речі, то він повинен звернутися до начальника станції (вокзалу), де він вийшов. Начальник станції (вокзалу) за письмовою заявою пасажира негайно подає службову телеграму начальнику поїзда або начальнику станції на шляху прямування поїзда, де є можливість зняти речі черговим по вокзалу. У телеграмі вказуються номер вагона і місце, які займав пасажир, опис забутих речей і вимога про перевезення їх до станції, зазначеної власником, чи інша вимога.

17.6. При одержанні речей власник повинен сплатити перевізнику належні платежі (за зберігання, упакування, перевезення за тарифом багажу, якщо це мало місце), а також видати розписку довільної форми про одержання речей з зазначенням в ній свого постійного місця проживання, серії та номера паспорта або іншого документа, що посвідчує особу.

{Пункт 17.6 розділу 17 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Розділ 18. Контроль перевезень і обслуговування пасажирів

18.1. Контроль за перевезенням та обслуговуванням пасажирів здійснюється посадовими та службовими особами перевізника, у тому числі контролерами-ревізорами поїздів, старшими ревізорами з контролю доходів та ревізорами з контролю доходів.

{Пункт 18.1 розділу 18 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011, № 808 від 17.10.2013, № 107 від 15.03.2016}

18.2. Ці особи перевіряють:

наявність у пасажирів проїзних документів та документів, що посвідчують особу та /або підтверджують право на пільги;

оформлення проїзних і перевізних документів;

погашення проїзних документів провідниками (стюардами) вагонів;

забезпечення поїзною бригадою належного порядку утримання вагонів і рівня обслуговування пасажирів;

дотримання пасажирами громадського порядку в поїздах, на вокзалах і виконання ними, а також працівниками залізничного транспорту, вимог нормативно-правових актів щодо перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу;

організацію продажу проїзних документів і обслуговування пасажирів на вокзалах і у поїздах;

роботу камер схову ручної поклажі і багажних відділень;

{Абзац дев'ятий пункту 18.2 розділу 18 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 649 від 02.11.2012}

умови користування вагонами (службовими, орендованими та ін.);

облік витрат постільної білизни, її якість та фактичну наявність чистої;

оформлення проїзду начальником поїзда, правильність стягнення штрафів, заповнення службової документації, своєчасність внесення грошових сум;

виконання провідниками (стюардами) вагонів та начальниками поїздів посадових інструкцій;

дотримання вимог санітарного законодавства.

{Пункт 18.2 розділу 18 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

18.3. Особи, що здійснюють контроль, повинні бути одягнуті у формений одяг, мати відповідні документи, що підтверджують право на здійснення контролю, службове посвідчення і пред'являти їх на вимогу пасажирів.

Посадові особи Укрзалізниці, відповідальні за ту чи іншу ділянку роботи, можуть здійснювати перевірки у межах компетенції за пред'явленням службового посвідчення.

18.4. Під час перевірки особи, які виявили недоліки в організації продажу проїзних документів і обслуговуванні пасажирів, уживають заходів щодо усунення таких недоліків.

18.5. Результати перевірки особи, які здійснюють контроль, записують у рейсовий журнал поїзда (журнал про контроль на вокзалі), а у разі виявлення фактів оформлення проїзних документів з порушенням цих правил повинні скласти акт і направити його відповідним підприємствам для реагування та вжиття заходів.

18.6. Якщо під час здійснення контролю поїзда виявлено пасажира без проїзного документа або з безплатним проїзним документом, але за відсутності у пасажира документа, що підтверджує право на таку пільгу, то він уважається безквитковим і повинен сплатити штраф та оплатити проїзд від станції посадки до місця призначення.

Також уважається безквитковим пасажир, який здійснює поїздку за проїзним документом, прізвище та ім'я в якому не відповідають даним документа, що посвідчує особу.

{Пункт 18.6 розділу 18 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

{Абзац другий пункту 18.6 розділу 18 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008}

18.7. Якщо пасажир здійснював поїздку на підставі пільгового проїзного документа, оформленого зі знижкою вартості проїзду, не підтвердженого документом про право на таку пільгу, то він повинен сплатити штраф та доплату до вартості повного проїзного документа від станції посадки до станції призначення, зазначених у проїзному документі.

18.8. Якщо пасажир не має коштів або відмовляється від оплати штрафу та проїзду, то він повинен залишити поїзд на найближчій станції, де є зупинка. При цьому відповідальними особами залізничного транспорту відповідно до законодавства оформлюється протокол про адміністративне правопорушення.

{Пункт 18.8 розділу 18 в редакції Наказів Міністерства інфраструктури № 145 від 20.04.2015, № 107 від 15.03.2016}

18.9. Штраф оформляється квитанцією, а проїзд - проїзним документом.

18.10. У разі перевезення дітей віком від 6 до 14 років без дитячих проїзних документів з пасажира-супровідника дитини стягується штраф згідно із законодавством. Для продовження поїздки супровідник повинен сплатити вартість проїзду дитини за весь шлях прямування.

18.11. При перевезенні за дитячими проїзними документами дітей віком старше 14 років на їх супровідника накладається штраф. Крім цього, супровідник повинен сплатити різницю між вартістю повного і дитячого проїзного документа від станції початкового відправлення до станції призначення. Діти, які прямують без супроводжуючої особи і проїзного документа, повинні бути передані начальником поїзда (старшим стюардом) на найближчій великій станції представникам правоохоронних органів з оформленням відповідного документа.

{Пункт 18.11 розділу 18 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

18.12. Пасажир, який загубив проїзний документ після посадки в поїзд, звільняється від сплати штрафу, якщо факт того, що проїзний документ дійсно загублений, буде доведено. На подальший шлях пасажир зобов'язаний купити новий проїзний документ або залишити поїзд.

18.13. Проїзні та перевізні документи з інформацією, доповненнями, виправленнями, зробленими не вповноваженими на це особами, уважаються недійсними, а пасажири з такими документами вважаються безквитковими.

18.14. З пасажира, який помилково сів у поїзд не того напрямку, який зазначено в проїзному документі, штраф не стягується.

18.15. Проїзні документи без компостера, без зазначення станції призначення, з невірними назвами станцій та іншими помилками, які сталися з вини працівників ПАТ "Укрзалізниця" чи іншого суб'єкта господарювання, яким здійснено оформлення проїзних документів, визнаються дефектними і вилучаються, про що складається акт.

{Абзац перший пункту 18.15 розділу 18 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Начальник поїзда за цим актом, до якого долучений дефектний проїзний документ, видає пасажиру безплатно нові проїзні документи (квитанція форми ГУ-57) на проїзд в тій самій категорії вагона і поїзда. На зворотному боці квитанції позначається відмітка "Виданий замість вилученого".

Розділ 19. Загальні умови повернення платежів

19.1. Повернення платежів за невикористані проїзні документи провадиться у будь-якому пункті продажу проїзних документів залізниць України з пред'явленням у касу повернення платежів проїзного документа та документа, що посвідчує особу (паспорта, військового квитка, студентського квитка, посвідчення водія, службового посвідчення).

Повернення проїзних документів до відправлення поїзда може здійснюватись як особисто, так й іншими особами.

Повернення проїзного документа однієї особи після відправлення поїзда здійснюється на підставі документа, що посвідчує особу, прізвище та ім'я якої зазначено в проїзному документі.

{Пункт 19.1 розділу 19 доповнено новим абзацом третім згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

Прізвище, ім'я, по батькові та місце проживання особи, що повертає проїзний документ, вносяться до відомості в разі ручного повернення або записуються на зворотному боці допоміжного бланка "Експрес" при поверненні з використанням автоматизованих систем.

Як при ручному, так і при електронному засобі повернення особою, що здійснює приймання проїзних документів до повернення, указуються назва, серія та номер документа, що посвідчує особу, коли та ким виданий цей документ, місце проживання. У разі пред'явлення при поверненні іншого документа, крім паспорта, місце проживання особи, яка повертає проїзні документи, записується зі слів пред'явника.

19.2. Розгляд питання про повернення вартості невикористаних проїзних документів без пред'явлення до каси їх оригіналів не здійснюється.

19.3. У касах залізниць України повертаються платежі за невикористані проїзні документи, оформлені в Україні.

{Абзац перший пункту 19.3 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008}

У разі пред'явлення проїзних документів на поїзди, які відходять зі станцій залізниць України, але оформлених в інших країнах, станція повернення платежів зобов'язана зробити відмітку на проїзному документі про припинення його дійсності та повернути місця, зазначені в ньому, для продажу.

На проїзному документі зазначається також інформація про повернення місць для загальної реалізації. Проїзний документ з відміткою чи допоміжним бланком повернення місць, оформленим електронним способом, видається пасажиру для отримання платежів у країні, де оформлено проїзний документ.

19.4. Повернення платежів за повністю невикористані проїзні документи, оформлені в Україні, але погашені в інших країнах, проводиться з урахуванням часу пред'явлення проїзних документів для погашення, за умови пред'явлення в касу повернення проїзного документа та допоміжного бланка або проїзного документа з відміткою про погашення протягом 6 місяців з дня пред'явлення проїзного документа для погашення.

19.5. Якщо за груповим проїзним документом не може виїхати повна кількість учасників групи, то керівник групи зобов'язаний пред'явити груповий проїзний документ начальнику вокзалу (станції) або черговому по вокзалу для поставлення відмітки і повернення вільних місць у продаж.

Така відмітка може бути проставлена тільки до початку поїздки. Після відправлення поїзда на шляху прямування, у тому числі на вокзалах і в поїздах, відмітки про проїзд кількості пасажирів, меншої від вказаної в проїзному документі, не проводиться, платежі за непрослідувану відстань не повертаються.

19.6. Повернення платежів за проїзні документи, оплачені у безготівковому порядку юридичними особами, провадиться перевізником в претензійному порядку за умови попереднього погашення проїзних документів у касі повернення платежів з відміткою про повернення місць для продажу.

{Абзац перший пункту 19.6 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Повернення платежів за проїзні/перевізні документи, оформлені через канали самообслуговування, може здійснюватися самостійно через Інтернет або через квиткові каси пунктів продажу. Кошти перераховуються на карткові рахунки платників.

Повернення коштів за електронні проїзні/перевізні документи, збережені на електронних носіях (мобільний телефон, компактний персональний комп'ютер тощо), через квиткові каси виконується після їх роздруківки на паперовому носії.

{Пункт 19.6 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 145 від 20.04.2015}

19.7. Вартість проїзного документа повертається повністю або частково, якщо:

а) проїзний документ не використаний повністю або частково;

б) проїзний документ з вини перевізника використаний у вагоні чи поїзді нижчої категорії, ніж зазначено в проїзному документі;

{Підпункт "б" пункту 19.7 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

в) за груповим проїзним документом прямувала неповна кількість її учасників;

г) проїзний документ має позначку про припинення поїздки чи зупинку на шляху прямування і пред'явлений до повернення на станції, де здійснена відмітка про зупинку чи припинення поїздки на шляху прямування, не пізніше однієї години після відправлення поїзда з цієї станції.

{Підпункт "г" пункту 19.7 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

19.8. За проїзні документи, що мають відмітку відповідно до підпункту "а" пункту 8.38 цих Правил, повернення платежів не здійснюється.

19.9. Касир має право повернути одному пасажиру платежі за 9 невикористаних проїзних документів, незалежно від напрямків та проїзні документи на зворотний проїзд чи на проїзд з пункту пересадки до них.

У разі пред'явлення проїзних документів до повернення після відправлення поїзда для кількості осіб більше однієї повернення платежів здійснюється за умови, що один із проїзних документів оформлено на особу, яка пред'являє проїзні документи до повернення.

{Пункт 19.9 розділу 19 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

{Пункт 19.9 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 1333 від 03.11.2008}

19.10. У разі пред'явлення до повернення проїзних документів, виданих для проїзду "назад" як у пункті придбання, так і у пункті зворотного виїзду, а також оформлених від іншої станції виїзду, застосовуються положення як для проїзного документа, виданого на проїзд "туди".

19.11. Якщо пасажир відмовився від поїздки з особистих причин в термін:

не менше ніж за 24 години до відправлення поїзда, то йому виплачується повна вартість квитка і плацкарти;

від 24 до 9 годин до відправлення поїзда, то йому виплачується повна вартість квитка і 50 відсотків вартості плацкарти;

менше ніж за 9 годин до відправлення поїзда виплачується повна вартість квитка, а вартість плацкарти не виплачується;

{Абзац четвертий пункту 19.11 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

після відправлення поїзда, але не більше ніж через годину після його відправлення, виплачується 10 відсотків вартості квитка і плацкарти.

{Пункт 19.11 розділу 19 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

{Пункт 19.11 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008, Наказу Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

19.12. Виплата платежів за невикористані проїзні документи, у тому числі такі, що мають позначку про припинення поїздки на шляху прямування, пред'явлені після 1 години після відправлення поїзда, не проводиться.

{Пункт 19.12 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

19.13. У разі припинення поїздки на шляху прямування з особистих причин не пізніше 1 години після відправлення поїзда пасажиру повертається вартість квитка за непрослідувану відстань, а вартість плацкарти не повертається.

{Абзац перший пункту 19.13 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

Належна пасажиру частина платежів визначається у такому порядку: з повної вартості квитка віднімається вартість за прослідувану відстань. Пасажир оплачує вартість за послуги з повернення проїзного документа. Вартість плацкарти до розрахунку не включається.

19.14. У всіх випадках повернення проїзних документів пасажир, крім випадків, що сталися з вини перевізника, вносить плату за послуги (комісійний збір). Кошти, сплачені за послуги, пов'язані з резервуванням місць і продажем проїзних документів, не повертаються, за винятком випадків, коли повернення здійснюється з вини перевізника.

У разі повернення проїзних документів з вини перевізника пасажиру повертаються в повному обсязі кошти, сплачені ним під час придбання проїзного документа, у тому числі за послуги, пов'язані з резервуванням місць.

{Пункт 19.14 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

19.15. Якщо сума, що підлягає поверненню після вирахування, є рівною або меншою від плати за послуги з повернення платежів за невикористаний проїзний документ, то плата за послуги з повернення не сплачується.

19.16. У разі відміни поїзда, зазначеного в проїзному документі, або його запізнення до відправлення з пункту відправлення пасажирів більше ніж на одну годину, ненадання пасажиру місць, зазначених у проїзному документі, запізнення пасажира на поїзд з пункту пересадки з вини перевізника і відмови пасажира при цьому скористатися іншими місцями чи поїздом для повернення платежів пасажир повинен пред'явити проїзні документи для відмітки "Проїзний документ не використаний повністю з вини перевізника".

На підставі цієї відмітки пасажиру виплачується повна вартість проїзного документа, у тому числі з платою за послуги з продажу (комісійний збір) та резервування місць. Плата за послуги з повернення проїзного документа (комісійний збір) не здійснюється.

{Пункт 19.16 розділу 19 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

19.17. У разі перерви в русі поїздів незалежно від причини та відмови пасажира від продовження поїздки станція, на якій пасажир затримався внаслідок перерви, зобов'язана повернути повну вартість проїзних документів від станції відправлення, а також плату за послуги (комісійний збір) з продажу. Плата за послуги з повернення не стягується.

19.18. У разі переведення пасажира з вини перевізника до вагона (поїзда) нижчої категорії, ніж зазначено в проїзному документі, виплата різниці вартості проїзду проводиться на станції призначення пасажира або на станції переривання поїздки за умови пред'явлення проїзного документа з відміткою на зворотній стороні, завіреною начальником поїзда, про фактично здійснену поїздку.

{Пункт 19.18 розділу 19 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Розділ 20. Повернення платежів для організованих груп

20.1. Повернення платежів за повністю або частково не використані групові проїзні документи, що були оформлені за готівку чи в безготівковому порядку, проводиться перевізником на рахунок юридичної чи фізичної особи, що їх придбала.

{Пункт 20.1 розділу 20 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

20.2. Для повернення платежів представник юридичної (фізичної) особи повинен пред'явити проїзні документи, придбані за готівку чи в безготівковому порядку, в залізничну касу для їх погашення та повернення місць у продаж. Після цього представник юридичної чи фізичної особи направляє заяву і проїзні документи перевізнику.

Перевізник в 30-денний строк повинен розглянути заяву і перерахувати заявнику кошти за проїзні документи, оформлені в безготівковому порядку, на рахунок юридичної чи фізичної особи, що їх придбала. Кошти за проїзні документи, оформлені за готівку, повертаються керівнику групи (уповноваженій особі) поштовим переказом на адресу, зазначену в заяві, або через каси пункту повернення.

{Пункт 20.2 розділу 20 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

20.3. У разі здійснення відмітки на проїзних документах про повернення не пізніше ніж:

за 5 діб до відправлення поїзда, вказаного в проїзному документі, повертається повністю вартість квитка і плацкарти;

менше ніж за 5 діб, але не пізніше ніж за 3 доби до відправлення поїзда, указаного в проїзному документі, повертається повністю вартість квитка і 50 відсотків вартості плацкарти;

менше ніж за 3 доби до відправлення поїзда, указаного в проїзному документі, повертається лише вартість квитка;

{Абзац четвертий пункту 20.3 розділу 20 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

протягом години після відправлення поїзда, указаного в проїзному документі, повертається 10 відсотків вартості квитка та плацкарти;

{Пункт 20.3 розділу 20 доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 44 від 25.01.2013}

пізніше 1 години після відправлення поїзда, на який оформлено проїзний документ, повернення платежів не проводиться.

{Абзац пункту 20.3 розділу 20 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 235 від 22.07.2011}

{Пункт 20.3 розділу 20 в редакції Наказу Міністерства транспорту та зв'язку № 252 від 04.03.2008}

{Пункт 20.4 розділу 20 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

Розділ 21. Особливі умови повернення платежів

21.1. Якщо пасажир пред'явив проїзні документи, інформація з яких не сприймається автоматизованою системою і вони викликають підозру в їхній дійсності, або пред'явив до повернення посадочний документ і системою надано відповідь, що цей документ має статус "використаний, погашений, повернений", то розгляд питання щодо повернення вартості належних платежів здійснюється перевізником.

Перевізник на підставі письмової заяви пасажира та оригіналу проїзних документів зобов’язаний у 30-денний строк розглянути претензії і направити пасажиру платежі або вмотивовану відмову.

{Пункт 21.1 розділу 21 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 808 від 17.10.2013; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

21.2. Якщо пасажир не здійснив поїздку через хворобу чи нещасний випадок, що стався в день від'їзду, і пред'явив проїзні документи до повернення пізніше ніж за одну годину після відправлення поїзда, то повернення платежів проводиться у претензійному порядку при пред'явленні пасажиром проїзних документів та документів, які підтверджують хворобу чи нещасний випадок. При цьому пасажиру повертається вартість квитка з вирахуванням вартості послуги за повернення квитка. Вартість плацкарти не повертається.

{Пункт 21.2 розділу 21 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 586 від 01.12.2011}

21.3. Якщо пасажир видаляється з поїзда за обставин, передбачених підпунктом "б" пункту 8.38 цих Правил, то станція, на якій пасажир припинив поїздку, зобов'язана зробити відмітку на проїзному документі, скласти акт і на підставі цього акта повернути вартість квитка за непрослідувану відстань зі сплатою вартості послуги за повернення проїзних документів. Вартість плацкарти не повертається.

21.4. Претензії про повернення платежів за групові проїзні документи, за якими не відбулася поїздка в орендованих вагонах і поїздах, розглядаються орендодавцем.

За частково невикористані групові проїзні документи на проїзд в орендованих вагонах та поїздах із-за переривання поїздки або здійснення поїздки неповною кількістю членів групи платежі не повертаються.

21.5. Повернення платежів за невикористані проїзні документи, направлені поштою до перевізника, проводиться в претензійному порядку у 30-денний строк.

{Абзац перший пункту 21.5 розділу 21 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 145 від 20.04.2015}

Датою подання заяви в цьому разі є дата її реєстрації перевізником.

{Пункт 21.5 розділу 21 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

21.6. Платежі за непрослідувану відстань у разі припинення поїздки на шляху прямування виплачуються на вокзалі (станції), де пасажир припинив поїздку, або перевізником за письмовою заявою особи, що припинила поїздку.

{Пункт 21.6 розділу 21 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури № 107 від 15.03.2016}

21.7. У разі повернення повністю невикористаних проїзних документів у вагони підвищеного комфорту вартість сервісних послуг повертається повністю.

21.8. У разі повернення повністю невикористаних проїзних документів, у тому числі не пізніше 1 години з часу відправлення поїзда, обов'язковому поверненню підлягає сума страхового збору в складі як вартості квитка, так і вартості плацкарти. За проїзні документи, використані частково, страховий збір не повертається.



вгору