Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації навантажувачів
Держгірпромнагляд; Наказ, Правила, Форма типового документа [...] від 31.12.2008308
Документ z0103-09, втратив чинність, поточна редакція — Скасування від 21.05.2017, підстава 166-2017-р


     Результати випробувань вважаються задовільними, якщо:
     тимчасовий опір не нижче нижньої  границі  тимчасового  опору 
металу, зазначеного в НД для даної марки сталі; кут вигину для вуглецевих сталей не менше 12 град., для
низьколегованих за товщини зразка до 20 мм - не менше 8 град. і
більше 20 мм - не менше 6 град. 5.6.11. Якість зварних з'єднань вважається незадовільною,
якщо в них під час будь-якого контролю будуть виявлені дефекти, що
виходять за межі норм, установлених цими Правилами та НД на
виготовлення, реконструкцію, модернізацію і ремонт навантажувачів.
VI. Вимоги до навантажувачів і їх складових
частин, придбаних за кордоном
6.1. Суб'єкти господарювання, що постачають (продають)
навантажувачі або їх складові частини, виготовлені за кордоном,
мають забезпечити спорядження цих навантажувачів (складових
частин) експлуатаційними документами (паспортами, настановами з
експлуатації), табличками і маркованнями, що відповідають вимогам
цих Правил, викладеними українською або іншою мовою
міжнаціонального спілкування.
6.2. Навантажувачі, що імпортуються до України, повинні
пройти державну санітарно-епідеміологічну експертизу і мати
висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
VII. Вимоги до експлуатації
7.1. Загальні вимоги Суб'єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити)
експлуатацію навантажувача, у тому числі виготовленого за
кордоном, повинен одержати Дозвіл.
7.2. Реєстрація 7.2.1. Навантажувачі всіх типів, за винятком штабелеукладачів
з ручним пересуванням, підлягають реєстрації в територіальних
органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої
влади з промислової безпеки та охорони праці. 7.2.2. Реєстрація, перереєстрація, тимчасова реєстрація та
зняття навантажувачів з обліку здійснюються відповідно до вимог
Правил державної реєстрації та обліку великотоннажних автомобілів
та інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають
експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування,
затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України від 01.07.2004
N 163 ( z0888-04 ), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України
15.07.2004 за N 888/9487. 7.2.3. Штабелеукладачі з ручним пересуванням, що не
підлягають реєстрації в територіальних органах спеціально
уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової
безпеки та охорони праці, споряджаються індивідуальним номером і
під цим номером обліковуються в журналі їх обліку суб'єкта
господарювання.
7.3. Технічний огляд і експертне обстеження (технічне
діагностування) 7.3.1. Навантажувачі підлягають первинному, періодичному та
позачерговому технічним оглядам у порядку, встановленому
НПАОП 0.00-6.18-04 ( 687-2004-п ). 7.3.2. Первинному технічному огляду підлягають
нововиготовлені навантажувачі перед уведенням їх в експлуатацію. 7.3.3. Періодичному технічному огляду підлягають
навантажувачі, що перебувають в експлуатації, щорічно. 7.3.4. Позачерговий технічний огляд навантажувачів належить
проводити у разі: уведення їх в експлуатацію після ремонту, зазначеного в
пункті 5.3.2 цих Правил, реконструкції або модернізації; перерви в експлуатації більш як на 12 місяців; закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням
видів робіт, що не використовувалися під час експертного
обстеження); експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу
(механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин,
інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що
перевищують допустимі значення; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією
природного чи техногенного характеру; у разі отримання припису посадової особи спеціально
уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової
безпеки та охорони праці у разі виявлення дефектів, пошкоджень і
порушень цих Правил, що впливають на їх безпечну експлуатацію. 7.3.5. Позачерговий технічний огляд у разі закінчення
граничного строку експлуатації проводиться у визначеному
уповноваженою організацією обсязі з урахуванням виконаних робіт
під час проведення експертного обстеження навантажувача. Після
проведення технічного огляду уповноважена організація розробляє
регламент технічних оглядів на продовжуваний строк безпечної
експлуатації, який зберігається разом з паспортом навантажувача. 7.3.6. Технічний огляд має проводитися згідно з вимогами
організаційно-методичних документів, розроблених відповідно до
НПАОП 0.00-6.18-04 ( 687-2004-п ). Технічний огляд має проводитися за участю працівника,
відповідального за технічний стан. 7.3.7. Технічний огляд навантажувачів проводиться в два
етапи: перевірка відповідності типу, моделі, ідентифікаційних
номерів, номера двигуна, номерного знака навантажувача записам у
свідоцтві про реєстрацію (за наявності); перевірка технічного стану. 7.3.8. Під час перевірки технічного стану мають бути оглянуті
та перевірені в роботі всі механізми та їх гальма, пристрої
управління та безпеки, гідропристрої та електрообладнання,
сигналізація. У тому числі перевіряються: стан металоконструкцій навантажувача та їх зварних (клепаних)
з'єднань (наявність у несучих елементах тріщин, деформацій,
зменшення товщини несучих стінок внаслідок корозії, ослаблення
клепаних з'єднань та інших дефектів), а також кабіни, засобів
доступу, площадок, огорожі тощо; наявність і справність зовнішніх світлових приладів і
внутрішніх сигналізаторів функціонування світлових приладів,
звукового сигналу; наявність підтікання масла з картера ведучого моста та
коробки передач, герметичність гідропроводів вантажопідіймача,
гідропідсилювача кермового механізму та гальмової системи; стан коліс, зокрема їх ободів (наявність тріщин, розколів,
залишкових деформацій, надмірного радіального й осьового биття
закраїн ободів, яке можливо оцінити органами зору, корозійних
ушкоджень); стан пневматичних шин (наявність здутин (розшарувань каркаса
покришки, відшарувань протектора чи боковин(, порізів, витоку
повітря з шин та інших пошкоджень, а також наявність сторонніх
предметів у канавках протектора, між шинами здвоєних коліс).
Перевіряється оглядом відповідність граничного значення висоти
рисунка протектора вимогам Правил дорожнього руху, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306
( 1306-2001-п ) (зі змінами) (далі - Правила дорожнього руху); стан масивних гумових шин (наявність порізів, виривів,
тріщин, спрацювання рисунка протектора (за наявності), місцеві
непривари гуми, що перевищують допустимі величини, зазначені в
НД); кріплення та справність вантажопідіймача, наявність та стан
шплінтів в шарнірних з'єднаннях ланцюгів, рівномірність
переміщення та відсутність заїдання рухомих складових частин, стан
ланцюгів вантажопідіймача, їх кріплення та натяг; стан вил (платформи), змінних вантажозахоплювальних
пристроїв, а також їх фіксаторів. Особливу увагу приділяють
виявленню тріщин у п'яті, верхньому і нижньому гаках, а також у
спинці вил. За необхідності можуть застосовуватися методи
неруйнівного контролю. Спрацювання ікла і спинки вил не повинне
перевищувати 10% первинної товщини, якщо мінімальна допустима
товщина не зазначена виробником у настанові з експлуатації
навантажувача; справність кермового керування, надійність кріплення керуючих
та ведучих коліс; осьовий люфт коліс ведучого та керуючого мостів; справність робочого та стоянкового гальм; надійність з'єднання затискача заземлення батареї, блока та
сигналу з корпусом електронавантажувача; опір ізоляції струмоведучих частин електрообладнання та
електрична міцність ізоляції відповідно до вимог пунктів 4.5.10,
4.5.12 цих Правил і чинних НД (для навантажувачів і
штабелеукладачів з електроприводом); стан барабанів, блоків, осей, деталей їх кріплення (за
наявності); стан гака безблокової стріли, деталей його підвіски,
відсутність тріщин у зіві, нарізній частині та інших місцях.
Допустиме спрацювання та розміри слід приймати відповідно до
додатка 11 Правил будови і безпечної експлуатації
вантажопідіймальних кранів, затверджених наказом
Держгірпромнагляду від 18.06.2007 N 132 ( z0784-07 ),
зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 09.07.2007 за
N 784/14051 (далі - НПАОП 0.00-1.01-07). 7.3.9. Перевірка технічного стану навантажувача здійснюється
відповідно до вимог Порядку перевірки технічного стану
транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого
наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 05.08.2008
N 974 ( z0794-08 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
01.09.2008 за N 794/15485. 7.3.10. Після перевірки технічного стану проводяться
випробування гідравлічної системи на герметичність, мимовільність
опускання каретки з вантажем та нахилу рами вантажопідіймача,
перевірка запобіжного клапана в гідросистемі або пристрою, що
запобігає перевантаженню механізму підіймання. 7.3.11. Випробування гідравлічної системи на герметичність,
мимовільність опускання каретки та нахилу рами вантажопідіймача
проводиться вантажем, що дорівнює вантажопідіймальності
навантажувача. Випробувальний вантаж підіймається на висоту від 200 мм до
300 мм з витримкою в такому положенні протягом 10 хвилин. Критерії оцінювання стану вантажопідіймача зазначені в
пунктах 4.3.30 і 4.3.33 цих Правил. 7.3.12. Перевірка запобіжного клапана в гідросистемі або
пристрою, що запобігає перевантаженню механізму підіймання,
проводиться вантажем, що перевищує вантажопідіймальність
навантажувача на 20-40%. 7.3.13. За результатами проведених робіт складається акт
технічного огляду відповідно до вимог НД. 7.3.14. Експертне обстеження (технічне діагностування)
навантажувачів проводиться в порядку, встановленому
НПАОП 0.00-6.18-04 ( 687-2004-п ), у таких випадках: після закінчення граничного строку експлуатації; перед проведенням реконструкції чи модернізації; у разі аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною
ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення
можливості відновлення; у разі виявлення під час експлуатації і проведення технічного
огляду спрацювання (механічного або корозійного), залишкової
деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або
їх елементів, що перевищують допустимі значення; за ініціативи суб'єкта господарювання. 7.3.15. Експертне обстеження (технічне діагностування)
навантажувачів має проводитися згідно з вимогами
організаційно-методичних документів, розроблених відповідно до
НПАОП 0.00-6.18-04 ( 687-2004-п ). 7.3.16. За результатами експертного обстеження експертна
організація складає висновок експертизи.
7.4. Організація нагляду і обслуговування 7.4.1. Суб'єкт господарювання, який експлуатує навантажувачі
і змінні вантажозахоплювальні пристрої до них, забезпечує їх
утримання в справному стані та безпечну експлуатацію шляхом
організації належного нагляду, технічного обслуговування,
технічного огляду та ремонту власними силами або укладає договори
з іншими суб'єктами господарювання на виконання зазначених робіт. Суб'єкт господарювання: а) призначає працівника, відповідального за технічний стан
навантажувачів; б) призначає працівника, відповідального за безпечне
проведення робіт навантажувачами; в) призначає обслуговувальний і ремонтний персонал
навантажувачів (водіїв, акумуляторників, вулканізаторників,
монтувальників шин, слюсарів паливної апаратури тощо); г) установлює порядок проведення щоденного обслуговування та
періодичного технічного обслуговування та ремонту відповідно до
вимог настанови з експлуатації; ґ) забезпечує в установлений термін і у випадках, зазначених
у пункті 7.3.4 цих Правил, проведення технічних оглядів; д) забезпечує умови для виконання відповідальними
працівниками, обслуговувальним і ремонтним персоналом своїх
обов'язків; е) забезпечує ведення робіт за технологічними картами або
проектами виконання робіт навантажувачами (далі - ПВР); є) на основі Типового положення про порядок проведення
навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого
наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 N 15
( z0231-05 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
15.02.2005 за N 231/10511 (далі - НПАОП 0.00-4.12-05), затверджує
Положення про навчання з питань охорони праці (далі - Положення
про навчання) та забезпечує виконання Положення про навчання; ж) на основі Положення про розробку інструкцій з охорони
праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.98
N 9 ( z0226-98 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
07.04.98 за N 226/2666, (далі - НПАОП 0.00-4.15-98) затверджує
Інструкції з охорони праці для обслуговувального і ремонтного
персоналу (інструкцію з охорони праці для водія навантажувача,
інструкцію з охорони праці для акумуляторника тощо); з) забезпечує відповідальних працівників цими Правилами, а
обслуговувальний і ремонтний персонал - інструкціями з охорони
праці. 7.4.2. Номер і дата наказу про призначення працівника,
відповідального за технічний стан навантажувачів, а також посада,
прізвище, ім'я, по батькові та його підпис мають міститися у
паспорті навантажувача. Якщо суб'єкт господарювання має самостійні служби з
обслуговування механічного, електричного та іншого обладнання, то
працівники, відповідальні за технічний стан навантажувачів, можуть
бути призначені окремо з кожного обладнання. 7.4.3. Чисельність відповідальних працівників визначається
залежно від кількості навантажувачів та умов їх експлуатації.
Обов'язки працівників, відповідальних за технічний стан і безпечне
проведення робіт навантажувачами, можуть бути покладені на одного
працівника. 7.4.4. Працівники, відповідальні за технічний стан і за
безпечне проведення робіт навантажувачами, обслуговувальний і
ремонтний персонал перед призначенням повинні пройти навчання і
перевірку знань з питань охорони праці відповідно до Положення про
навчання ( z0231-05 ). 7.4.5. Інструкція з охорони праці для водія навантажувача має
містити, крім вимог безпеки відповідно до НПАОП 0.00-4.15-98
( z0226-98 ), також такі відомості: порядок роботи з вантажем (підіймання та штабелювання); порядок пересування (керування); порядок виконання робіт, пов'язаних з обслуговуванням
навантажувача, які виконує водій. 7.4.6. Керувати автонавантажувачами можуть тільки водії
автомобілів, які мають посвідчення на право керування ними. 7.4.7. Керувати електронавантажувачами мають право
працівники, які мають посвідчення на право керування ними, а також
I групу з електробезпеки відповідно до вимог Правил безпечної
експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом
Держнаглядохоронпраці від 09.01.98 N 4 ( z0093-98 ),
зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за
N 93/2533 (далі - НПАОП 40.1-1.21-98). 7.4.8. Водії навантажувачів, які виконують роботи в
електроустановках (відкрите розподільче устаткування (далі - ВРУ),
охоронні зони повітряних ліній електропередачі (далі - охоронні
зони ПЛ)), повинні мати II групу з електробезпеки відповідно до
вимог НПАОП 40.1-1.21-98 ( z0093-98 ) і Правил безпечної
експлуатації електроустановок, затверджених наказом
Держнаглядохоронпраці від 06.10.97 N 257 ( z0011-98 ) і
зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 13.01.98 за
N 11/2451 (зі змінами) (далі - НПАОП 40.1-1.01-97). 7.4.9. Підвішування на гак безблокової стріли навантажувача
вантажу мають виконувати стропальники або інші працівники
відповідно до вимог НПАОП 0.00-1.01-07 ( z0011-98 ). 7.4.10. Водії навантажувачів та інші працівники, для
виконання робіт якими є обов'язковим попередній (періодичні)
медичний огляд, перед призначенням на роботу повинні відповідно до
вимог Порядку проведення медичних оглядів працівників певних
категорій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я
України від 21.05.2007 N 246 ( z0846-07 ), зареєстрованого у
Міністерстві юстиції України 23.07.2007 за N 846/14113, пройти
медичний огляд. 7.4.11. Працівники мають забезпечуватися спеціальними одягом
і взуттям, іншими засобами індивідуального захисту відповідно до
Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом,
спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту,
затвердженого наказом Держгірпромнагляду від 24.03.2008 N 53
( z0446-08 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
21.05.2008 за N 446/15137, і Типових норм безплатної видачі
спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів
індивідуального захисту працівникам автомобільного транспорту,
затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України від 20.10.98
N 207 ( z0001-99 ), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України
04.01.99 за N 1/3294. 7.4.12. Роботи підвищеної небезпеки, що мають місце під час
експлуатації, ремонту та технічного обслуговування навантажувачів,
повинні виконуватися відповідно до чинних НД. 7.4.13. Установлений суб'єктом господарювання порядок
проведення щоденного та періодичного технічного обслуговування і
ремонтів має забезпечити утримання навантажувачів і змінних
вантажозахоплювальних пристроїв у справному стані. 7.4.14. Водії навантажувачів перед початком роботи, а також
під час заміни водіїв у разі закінчення робочої зміни повинні
перевірити технічний стан навантажувача. Обсяг огляду та перевірок
технічного стану має визначатися інструкціями з охорони праці для
водіїв навантажувачів, розробленими суб'єктами господарювання
відповідно до вимог цих Правил та настанови з експлуатації
конкретного типу навантажувача. 7.4.15. Після закінчення роботи (один раз на добу незалежно
від кількості змін) має проводитися відповідним технічним
персоналом щоденне обслуговування з метою підготовки навантажувача
до подальшої експлуатації. Обсяг огляду та перевірок технічного
стану, що проводяться під час щоденного обслуговування, має
визначатися переліком робіт із щоденного обслуговування,
зазначеним у настанові з експлуатації навантажувача. Результати
щоденного обслуговування навантажувачів записуються в журнал
технічного обслуговування працівником, відповідальним за технічний
стан навантажувачів. 7.4.16. Робота на несправному навантажувачі не допускається.
Не допускається експлуатація навантажувача за наявності таких
пошкоджень і несправностей: тріщини та деформації в рамі шасі навантажувача, рамах
вантажопідіймача, каретці та вилах; відсутній один з болтів на кронштейні кріплення рами
вантажопідіймача до рами шасі навантажувача; відсутній стопорний гвинт або контргайка кріплення пальця, що
з'єднує шток гідроциліндра нахилу з рамою вантажопідіймача; витікання робочої рідини з гідросистеми навантажувача; наявність повітря в гідросистемі; падіння тиску робочої рідини в гідросистемі нижче норми; робоче гальмо не забезпечує ефективного гальмування
навантажувача або рівномірного загальмування коліс однієї осі; порушено герметичність системи пневматичних гальм, що
призводить до падіння тиску повітря в пневмосистемі (коли двигун
навантажувача не працює) більш ніж на 0,1 МПа/год; не працює манометр системи пневматичних гальм; компресор не забезпечує встановленого тиску повітря в системі
пневматичних гальм; витікання робочої рідини з гідравлічної системи гальм; стоянкове гальмо не втримує навантажувач незалежно від
завантаження на ухилі відповідно до пункту 4.2.10 цих Правил
протягом 5 хв; люфт кермового колеса перевищує зазначений у пункті 4.7.7 цих
Правил; утруднене обертання кермового колеса; не закріплені, не зашплінтовані, від'єдналися або пошкоджені
деталі кермового керування; несправний гідропідсилювач кермового керування; колесо ненадійно закріплене на маточині; протектор шини має висоту рисунка протектора меншу, ніж
зазначено у Правилах дорожнього руху ( 1306-2001-п ); шина має наскрізне пошкодження або розрив ниток корду; підтікає паливо із системи живлення двигуна; несправний або відсутній глушник; не вимикаються або мимовільно вимикаються передачі; пошкоджений або вібрує карданний вал; загазованість у кабіні водія; уміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх
димність перевищують установлені НД норми; несправність або відсутність передбачених виробником
зовнішніх світлових приладів; відсутнє або неправильно встановлене дзеркало заднього виду; несправність звукового сигналу; несправність замків дверей кабіни; несправність нагрівача кабіни в зимовий час; відсутність медичної аптечки, упорних колодок (не менше
2 шт.), вогнегасника (для автонавантажувачів та штабелеукладачів з
ДВС) або знака аварійної зупинки; відсутність талона про проходження державного технічного
огляду. 7.4.17. Періодичне технічне обслуговування навантажувачів
(ТО-1, ТО-2, сезонне) проводиться відповідно до вимог настанови з
експлуатації в строки, установлені їх виробником. Результати
періодичного технічного обслуговування навантажувачів записуються
у розділ 17 паспорта навантажувача, наведеного в додатку 3 до цих
Правил, працівником, відповідальним за технічний стан
навантажувачів. 7.4.18. Суб'єкт господарювання, який експлуатує
навантажувачі, повинен стежити за тим, щоб всі таблички із
заводськими даними і марковання, зазначені в пунктах 4.1.4,
4.1.20, 4.5.6, 4.8.14, 4.9.2, 4.14.7, 5.2.12, 5.2.13 цих Правил,
перебували у передбачених місцях, а їхній стан був придатним для
читання. 7.4.19. Регулювання часу праці та відпочинку водіїв
навантажувачів має здійснюватися відповідно до Положення про
робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів,
затвердженого наказом Міністерства транспорту України від
17.01.2002 N 18 ( z0097-02 ), зареєстрованого в Міністерстві
юстиції України 04.02.2002 за N 97/6385, і СП 4616-88.
7.5. Виконання робіт 7.5.1. Процеси переміщення навантажувачами вантажів на
підприємствах (навантаження, розвантаження, транспортування,
складування, штабелювання, улаштування та утримання транспортних
шляхів тощо) мають відповідати вимогам НД. 7.5.2. Вимоги пожежної безпеки до території, виробничих
приміщень, складського господарства, майданчиків і приміщень для
зберігання, ремонту і технічного обслуговування навантажувачів, а
також під час проведення робіт із заправлення навантажувачів на
автозаправних пунктах (паливом, газом), технічного обслуговування
і ремонту, під час зберігання, експлуатації газобалонних
навантажувачів мають відповідати вимогам Правил пожежної безпеки в
Україні, затверджених наказом Міністерства України з питань
надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 N 126 ( z1410-04 ),
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 04.11.2004 за
N 1410/10009, Правил пожежної безпеки для підприємств і
організацій автомобільного транспорту України, затверджених
наказом Міністерства транспорту України від 21.12.98 N 527
( z0157-99 ), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України
11.03.99 за N 157/3450, і НПАОП 0.00-1.20-98. 7.5.3. Пересування навантажувачів територією підприємства має
здійснюватися відповідно до встановленої схеми руху транспортних
засобів і працівників територією підприємства. На схемі мають бути
показані дозволені та заборонені напрямки руху, повороти, зупинки,
в'їзди та виїзди тощо. Схема доводиться до відома всіх працюючих і
вивішується біля в'їзду на територію підприємства. 7.5.4. Навантажувачі, що мають колеса з масивними гумовими
шинами, повинні використовуватись тільки на майданчиках з твердим
і рівним покриттям, а навантажувачі з пневматичними шинами, крім
того, - на покриттях із каменю (щебеню) і вирівняних земляних
майданчиках. 7.5.5. У робочій зоні навантажувачів не повинні проводитися
інші перевантажувальні роботи, проходити шляхи ручного перенесення
та перевезення вантажів. 7.5.6. У робочих зонах навантажувачів освітлення має бути
достатньої яскравості і відповідати вимогам НД. Навантажувачі мають бути обладнані додатковим освітленням,
коли освітленість у зоні роботи нижче 32 лк. 7.5.7. Зони роботи (проїзди, проходи, навантажувальні та
перехідні містки, підлоги або дороги та складські приміщення)
повинні мати достатню несучу здатність, щоб витримувати
навантажувач із вантажем і водієм, і мають перебувати в такому
стані, щоб не бути причиною порушення безпеки експлуатації
навантажувачів, пошкоджень навантажувача чи його вантажу та
порушень стійкості. Проїзди для навантажувачів мають бути вільними, щоб були
забезпечені достатня оглядовість, легкість повороту
навантажувачів, не повинні мати значних спусків і підйомів,
низьких стель. Проїзди мають бути ясно обмежені або позначені. Якщо можливе пересування пішоходів проїздами, то ширина їх
має бути відповідно збільшена. Рекомендується, щоб ухил підйомів не перевищував 10%, до того
ж максимальний повздовжній ухил шляху, яким дозволяється
транспортування вантажів навантажувачами, не повинен перевищувати
кута нахилу рами вантажопідіймача навантажувача. Шлях повинен мати
плавні переходи в основі та на вершині для того, щоб не допускати
виникнення ударів, що діють на вантаж або руйнують шасі
навантажувача. За наявності підйомів, крутість яких перевищує 10%, на
постійних проїздах встановлюються попереджувальні знаки. Небезпечні місця, включно з обмеженням за висотою, мають бути
ясно позначені. Не допускається захаращувати протипожежні проїзди й інвентар,
а також доступ до сходів. 7.5.8. Максимальне навантаження на навантажувальні чи
перехідні містки має бути чітко позначено на табличках. Навантажувальні або перехідні містки слід закріплювати так,
щоб унеможливлювалося випадкове переміщення, хитання або
проковзування. На обшивці містків мають бути передбачені ручки або
інші ефективні засоби для їх безпечного перенесення. Можуть бути
передбачені скоби або підкладки для переміщення містків за
допомогою вилкового навантажувача. Навантажувальні або перехідні містки повинні мати неслизьку
поверхню (наприклад, рифлену тощо). Бічні сторони всіх навантажувальних містків, а там, де це
можливо, і перехідних містків, повинні бути обладнані засобами, що
дозволяють звести до мінімуму можливість виїзду навантажувача на
бортове огородження. Перед виконанням робіт з використанням навантажувального
містка необхідно переконатися, що місток закріплений правильно і
надійно. Не допускається навантажувати місток понад його номінальну
вантажопідіймальність. Під час переїзду через навантажувальний
місток рух навантажувача має бути повільним та обережним. 7.5.9. Під час виконання навантажувально-розвантажувальних
робіт електронавантажувачами із живленням від гнучкого кабелю
необхідно дотримуватися таких вимог: електронавантажувач не повинен виїжджати за межі дільниці,
обмеженої довжиною кабелю; у виняткових випадках виконання робіт на інших дільницях
необхідно влаштовувати штепсельні з'єднувачі на відстані від 30 м
до 35 м один від одного по довжині складу; не дозволяється подовжувати живильний кабель; не дозволяється прогинати гнучкий трос, на який підвішується
живильний кабель; під час роботи електронавантажувача слід застосовувати
пристрої, що унеможливлюють перекручування живильного кабелю. 7.5.10. У разі переміщення навантажувачів
вантажопідіймальними кранами, під час навантаження (розвантаження)
на транспортні засоби, стропи мають бути закріплені тільки в
місцях, зазначених виробником навантажувачів. 7.5.11. Спільне використання двох або декількох
навантажувачів для роботи з вантажами масою, що перевищує
вантажопідіймальність одного навантажувача, або негабаритним
вантажем є небезпечною операцією, що вимагає застосування
спеціальних заходів безпеки. Такі роботи допускається виконувати
тільки за виняткових обставин під безпосереднім керівництвом
працівника, відповідального за безпечне проведення робіт
навантажувачами, або іншого спеціально призначеного працівника
відповідно до технологічних карт або ПВР, у яких мають бути
наведені схеми стропування та переміщення вантажу із зазначенням
послідовності виконання операцій, інші вказівки щодо безпечного
підіймання й переміщення вантажу. У цьому разі водії повинні бути
проінструктовані й з ними має бути проведена тренувальна робота.
Після проведення тренувальної роботи заміна водіїв не
допускається. 7.5.12. Вантажні ліфти чи підйомники (далі - ліфти),
використовувані для транспортування навантажувачів з одного рівня
(поверху) на інший, повинні мати вантажопідіймальність, що
дорівнює масі навантажувача, вантажу та водія. Перед виконанням робіт з використанням ліфта необхідно
переконатися, що ліфт призначений для таких операцій і здатен
витримати масу навантажувача, вантажу та водія. Супровідний персонал повинен залишити ліфт перед в'їздом або
виїздом навантажувача. Під'їжджати до ліфта необхідно повільно, а в'їжджати в нього
тільки після того, як кабіна буде на рівні підлоги
завантажувальної площадки. Точність зупинки кабіни має відповідати
вимогам Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів,
затверджених наказом Держгірпромнагляду від 01.09.2008 N 190
( z0937-08, za937-08 ), зареєстрованих у Міністерстві юстиції
України 07.10.2008 за N 937/15628. Навантажувачі мають в'їжджати в ліфт вантажем, а не водієм
уперед. Ця вимога особливо стосується штабелеукладачів, які
керуються з підлоги. Як тільки навантажувач опинився в ліфті, органи керування ним
мають бути приведені в нейтральне положення, енергія вимкнена, а
стоянкове гальмо затягнуте. 7.5.13. У разі виконання робіт навантажувачем в автофургоні
перед в'їздом необхідно впевнитися, що автофургон стоїть на
стоянковому гальмі, а під колеса підкладені упори для
унеможливлення непередбачуваного переміщення автофургона. У разі виконання робіт навантажувачем в автопричепі, не
зчепленому з тягачем, може виявитися необхідним використовувати
опорні стійки для унеможливлення перекидання причепа. Перед тим як
навантажувачу в'їхати (або виїхати) у напівпричіп, необхідно
переконатися, що зазначені опорні стійки встановлені в належні
положення. Перед виконанням робіт необхідно переконатися, що підлога
автофургона (автопричепа) витримає навантаження від навантажувача,
вантажу та водія. Стан підлоги слід перевіряти для виявлення
гнилих дощок, дір та інших пошкоджень. 7.5.14. У разі виконання робіт навантажувачем в залізничних
вагонах, а також під час проведення
навантажувально-розвантажувальних робіт навантажувачами на
станціях, контейнерних майданчиках, перевалочних базах, вантажних
дворах, перегонах та на під'їзних коліях промислових підприємств
необхідно керуватися вимогами Правил охорони праці під час
виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на залізничному
транспорті, затверджених наказом Держгірпромнагляду від 18.12.2007
N 311 ( z1419-07 ), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України
28.12.2007 за N 1419/14686. 7.5.15. У разі виконання робіт навантажувачем в залізничних
вагонах мають бути визначені засоби зв'язку та порядок їх
використання для того, щоб не допускати непередбаченого
переміщення залізничних вагонів під час здійснення
навантажувально-розвантажувальних операцій. Основні параметри і технічні характеристики навантажувачів,
які застосовуються для роботи в критих залізничних вагонах і
контейнерах, мають задовольняти вимоги НД. Перед виконанням робіт необхідно впевнитися, що підлога
залізничних вагонів витримає навантаження від навантажувача,
вантажу та водія. Стан підлоги слід перевіряти для виявлення
гнилих дощок, дір та інших пошкоджень. Під час роботи на перонах і (або) навантажувальних платформах
забороняється використовувати навантажувачі для переміщення
вагонів. Навантажувачі не слід також застосовувати для відчинення
або зачинення дверей залізничних товарних вагонів. Рекомендується переїжджати залізничні колії навскіс. 7.5.16. Не допускається підіймання працівників на
навантажувачах, які не мають робочої платформи, спеціально
призначеної для цього. Не допускається перевезення навантажувачем
працівників, крім випадку, зазначеного в пункті 7.5.17. 7.5.17. У разі проведення робіт з перебуванням працівників на
робочій платформі навантажувача мають бути дотримані такі умови: платформа має бути закріплена на каретці вантажопідіймача та
(або) на вилах; водій повинен перебувати на своєму робочому місці на
навантажувачі, коли працівники перебувають на платформі, не
обладнаній органами керування підійманням; у разі обладнання платформи органами керування підійманням
повинні використовуватися тільки ці органи керування; загальна маса платформи, вантажу та працівників не повинна
перевищувати половини вантажопідіймальності навантажувача,
зазначеної на табличці вантажопідіймальності; навантажувач не повинен використовуватися для перевезення
працівників на платформі, крім невеликих переміщень з опущеною
платформою, необхідних під час виконання роботи. 7.5.18. Водії повинні звертати особливу увагу під час роботи
на людей, які перебувають в робочій зоні навантажувача, нерухомі
або предмети, що пересуваються поруч, і в будь-який момент водії
мають забезпечувати безпеку оточуючих. Працівникам не дозволяється перебувати або проходити під
піднятим вантажозахоплювальним пристроєм навантажувача незалежно
від того, чи є на ньому вантаж. 7.5.19. Водії, обслуговувальний та ремонтний персонал не
повинні вносити в конструкцію навантажувача будь-яких доповнень і
змін, здатних вплинути на безпечне функціонування навантажувача.
Забороняється знімати противагу, якщо вона заважає роботі у
вузьких місцях, а також створює додаткове навантаження на важелі
та кермове керування. Водії повинні використовувати навантажувачі тільки за
призначенням. 7.5.20. Навантажувачі, керовані сидячим або стоячим водієм,
використовувані для штабелювання на висоті або для роботи з
високими (нестійкими) або штучними вантажами, повинні бути
обладнані захисним навісом над головою водія та захисними ґратами
(рамкою) на вантажній плиті вантажопідіймача. Негабаритні вантажі
дозволяється укладати вище захисних ґрат, але не більше одного
місця. Роботи з переміщення негабаритних вантажів мають
виконуватися під безпосереднім керівництвом працівника,
відповідального за безпечне проведення робіт навантажувачами. На навантажувачах, керованих водієм з підлоги,
використовуваних для штабелювання на висоті або для робіт з
високими (нестійкими) або штучними вантажами, мають бути
передбачені захисні ґрати (рамка) на вантажній плиті
вантажопідіймача. 7.5.21. Підіймати та штабелювати допускається тільки такі
вантажі, маса яких відповідає номінальній вантажопідіймальності
навантажувача або, коли використовують змінний
вантажозахоплювальний пристрій, - номінальній
вантажопідіймальності спільно навантажувача та пристрою.
Номінальна вантажопідіймальність навантажувача та його змінного
вантажозахоплювального пристрою може бути нижче
вантажопідіймальності, зазначеної на табличці із даними виробника
відповідно до підпункту "в" пункту 5.2.12 цих Правил. Не допускається встановлювати на навантажувач для збільшення
його вантажопідіймальності будь-які додаткові засоби (наприклад,
додаткову противагу або людей). 7.5.22. Під час роботи особливу увагу слід звертати на
маніпулювання вантажем, надання вантажу належного положення і
транспортування вантажу. Варто переміщувати тільки надійно влаштовані, стійкі та
безпечні для переміщення вантажі. З особливою обережністю слід
переміщувати надмірно довгі або надмірно високі вантажі. Переміщення навантажувачем вантажів, центр ваги яких важко
визначити, слід виконувати на мінімальній швидкості та обережно,
складувати якомога нижче (не піднімати). Не дозволяється укладати вантаж вантажопідіймальним краном
безпосередньо на вила чи інший змінний вантажозахоплювальний
пристрій навантажувача. 7.5.23. У разі використання вил для підіймання та
транспортування вантажу слід дотримуватися таких правил: ширину вил установлюють відповідно до ширини оброблюваного
вантажу; підводити вила під вантаж необхідно якомога глибше і дбати
про те, щоб предмети, розташовані за вантажем, не були пошкоджені
кінцями вил. Вантаж має бути притиснутий до передньої поверхні
спинки вил і розташовуватися на вилах так, щоб не виникав
перекидний момент, а також вантаж не повинен виходити вперед за
межі вил більше ніж на 1/3 довжини вил. Після цього вила мають
бути підняті на висоту, достатню для транспортування вантажу, яка
має відповідати зазначеній у настанові з експлуатації; нахиляють вантажопідіймач назад рівно настільки, щоб
стабілізувати вантаж, уживаючи особливих заходів обережності під
час оброблення високих або штучних вантажів; транспортувати вантажі дозволяється тільки тоді, коли
вантажопідіймач навантажувача відхилений назад до кінця. Для звільнення від вантажу його повільно опускають, при
стійкому положенні вантажу вантажопідіймач злегка нахиляють уперед
і рухом навантажувача або вил назад забирають вила з-під вантажу. 7.5.24. Під час штабелювання наближатися до штабеля слід
повільно і з нахилом вантажопідіймача назад настільки, щоб
стабілізувати вантаж. Після закінчення цього маневрування, коли навантажувач буде
розташований безпосередньо перед штабелем, вантажопідіймачу
надають вертикальне положення. Вантаж доцільно піднімати дещо вище
штабеля. Потім просувають уперед навантажувач або, у випадку
навантажувача з висувними вантажопідіймачем або вилами, їх
висувають і вантаж укладають на місце, опускаючи вила. Під час руху навантажувача з піднятим змінним
вантажозахоплювальним пристроєм (як з розташованим на ньому
вантажем, так і без нього) треба плавно й обережно здійснювати
гальмування навантажувача. Слід переконатися, що вантаж покладений у штабелі в стійкому
положенні. Після цього вила відводять, опускають у транспортне
положення, і навантажувач, після того як водій упевниться, що шлях
вільний, може починати рух назад. 7.5.25. Під час розбирання штабеля необхідно наблизитися до
штабеля й зупинити навантажувач так, щоб кінці вил перебували від
штабеля на відстані не менше ніж 0,3 м. Необхідно встановити відстань між вилами відповідно до ширини
вантажу. Не допускати переміщення вантажу без перевірки
відповідності маси вантажу вантажопідіймальності навантажувача. Вила необхідно піднімати вертикально до положення, за якого
їх будуть всувати під вантаж. Вила мають бути підведені під вантаж якомога глибше, причому
необхідно стежити, щоб предмети, розташовані за вантажем, не були
пошкоджені вилами. Після цього вила мають бути підняті на висоту,
достатню для того, щоб прийняти на себе вантаж. Потім вила знову піднімають до положення, за якого вантаж
повністю відділяється від штабеля, і, якщо можливо вила нахиляти,
їх нахиляють назад настільки, щоб стабілізувати вантаж, або, у
випадку навантажувача з висувними вантажопідіймачем або вилами, їх
втягують. Після того, як водій упевниться в тому, що шлях вільний,
вантаж може бути знятий зі штабеля. Вантаж має бути опущений до транспортного положення, повністю
нахилений назад, після чого, переконавшись у тому, що шлях
вільний, водій робить рух назад. 7.5.26. Під час пересування навантажувача територією водій
повинен користуватися шляхом проїзду, передбаченим схемою руху,
встановленою суб'єктом господарювання. Водій повинен постійно
контролювати рух, стежити за пересуванням людей і транспортних
засобів, а також витримувати безпечну дистанцію. Необхідно
дотримуватися обмежень швидкості, що діють у робочій зоні
навантажувача. Необхідно дотримуватися безпечної дистанції щодо будь-якого
транспорту, що пересувається попереду. Не допускати різких розгонів та гальмування, поворотів на
великій швидкості. Рекомендується не рушати з місця за повністю
повернених керованих коліс, крім випадків, коли це потрібно в
особливих умовах. Змінні вантажозахоплювальні пристрої та сам вантаж під час
пересування мають бути опущені та, за можливості, нахилені назад.
Вантаж варто піднімати тільки під час його штабелювання,
виключення становлять навантажувачі, спеціально сконструйовані для
пересування з піднятим вантажем. 7.5.27. Коли умови змушують переміщуватися з вантажем, що
закриває огляд під час руху переднім ходом, навантажувачі
необхідно вести заднім ходом. У виняткових випадках (наприклад, у ході штабелювання або під
час в'їзду на деякі ухили майданчика), коли потрібно рухатися з
вантажем, розташованим попереду в напрямку руху, рух навантажувача
має здійснюватися обережно, слід використовувати допоміжні засоби
або навантажувач повинні супроводжувати призначений працівник або
працівники, що вказують дорогу та подають сигнали. У цьому разі
подовжній ухил майданчика під час транспортування вантажів
навантажувачами не повинен перевищувати кута нахилу
вантажопідіймача навантажувача. 7.5.28. Необхідно знижувати швидкість і подавати звукові
сигнали на перетинаннях проїздів і в інших місцях, де видимість
обмежена. Під час маневрування з вантажем у піднятому положенні органи
кермового керування та гальмування варто пускати в хід плавно. Не допускається обганяти інші транспортні засоби
(навантажувач, візок, тягач тощо), що рухаються в тому ж напрямку,
на перетинаннях проїздів, у місцях з обмеженою видимістю або в
небезпечних місцях. Водій повинен уникати наїзду на перешкоди, що можуть
призвести до пошкодження навантажувача або травми водія. Забороняється розміщувати руки, ноги або голову між стійками
вантажопідіймача чи між частинами навантажувача, що можуть почати
рухатися одна відносно одної. Під час переміщення водій не повинен нахилятися за межі
контуру навантажувача в плані. Якщо поблизу перебувають люди або інші транспортні засоби, то
перш ніж виконувати поворот, потрібно подати звуковий сигнал. Водію потрібно дотримуватися вказівок відповідальних
працівників і вимог інструкцій щодо максимально припустимих
навантажень на підлогу, особливо у випадках, коли можливий в'їзд
на різні рівні будинку (споруди) за допомогою ухилу, ліфта. 7.5.29. Довгомірні вантажі дозволяється транспортувати на
навантажувачі тільки на відкритих територіях з рівним покриттям, у
цьому разі спосіб захоплення вантажу має унеможливлювати його
розвалювання або падіння вбік. Вантаж має бути попередньо надійно
зав'язаний у пакет. 7.5.30. Максимальна швидкість руху навантажувача територією,
у виробничих та інших приміщеннях установлюється суб'єктом
господарювання, і, якщо інше не встановлене НД, не повинна
перевищувати: 10 км/год - територією підприємства; 5 км/год - у виробничих та інших приміщеннях; 3 км/год - на поворотах, під час в'їду або виїзду з воріт,
під час виїзду із-за рогу будинку (споруди), під час переїзду
через залізничні колії, на перехресті шляхів, у місцях
інтенсивного руху людей, під час руху заднім ходом. 7.5.31. Швидкість руху навантажувача в конкретних умовах має
вибиратися водієм залежно від інтенсивності руху транспортних
засобів, присутності працівників або сторонніх людей в робочій
зоні, довжини території, оглядовості, стану поверхні дорожнього
покриття, ширини і профілю шляхів руху і проїздів, типу
навантажувача та вантажу, що транспортується, тощо. Особливу
пильність потрібно проявляти на забруднених і слизьких дорогах. За всіх обставин рух навантажувача необхідно здійснювати зі
швидкістю, яка дозволяє безпечно зупинити навантажувач. 7.5.32. Під час руху та проведення операцій на ухилах мають
бути виконані такі вимоги: навантажувач необхідно піднімати на ухил або спускати з нього
повільно; за відсутності вантажу навантажувач має рухатися з опущеним і
нахиленим назад вантажопідіймачем, за винятком навантажувача з
бічним висувним вантажопідіймачем; не допускається повертати на ухилі чи перетинати його під
кутом; на краю ухилу або похилої платформи маневрування
навантажувача слід здійснювати обережно. Необхідно працювати від
краю ухилу або платформи на відстані не менше ширини колеса
навантажувача; під час підйому чи спуску ухилом, крутість яких перевищує
10%, навантажувач з вантажем має пересуватися (коли це можливо)
так, щоб вантаж був розташований у напрямку підйому; навантажувач має пересуватися ухилом з вантажем і змінними
вантажозахоплювальними пристроями, тримаючи їх нахиленими назад
(коли це можливо) і піднятими на таку висоту, що достатня тільки
для того, щоб не стикатися з поверхнею дороги та перешкодами, що
перебувають на ній.



вгору