Документ 1616-17, чинний, поточна редакція — Редакція від 19.11.2012, підстава 4651-17

                                                          
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо виборів Президента України

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2009, N 50, ст.754 )
{ Щодо визнання конституційними окремих положень див.
Рішення Конституційного Суду
N 26-рп/2009 ( v026p710-09 ) від 19.10.2009 }
{ Із змінами, внесеними згідно з Кодексом
N 4651-VI ( 4651-17 ) від 13.04.2012, ВВР, 2013, N 9-10,
N 11-12, N 13, ст.88 }

Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
I. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

{ Пункт 1 розділу I втратив чинність на підставі Кодексу
N 4651-VI ( 4651-17 ) від 13.04.2012 }

2. У Кримінальному кодексі України ( 2341-14 ) (Відомості
Верховної Ради України, 2001 р., N 25-26, ст. 131):
1) частину першу статті 157 викласти в такій редакції:
"1. Перешкоджання вільному здійсненню громадянином свого
виборчого права або права брати участь у референдумі,
перешкоджання діяльності іншого суб'єкта виборчого процесу,
ініціативної групи референдуму, комісії з референдуму, члена
виборчої комісії, члена ініціативної групи референдуму, члена
комісії з референдуму або офіційного спостерігача при виконанні
ними своїх повноважень, поєднані з підкупом, обманом або
примушуванням, а також ухилення члена виборчої комісії у роботі
комісії без поважних причин -
караються штрафом від трьохсот до п'ятисот неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до двох
років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням
права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на
строк від одного до трьох років";
2) статтю 158-1 викласти в такій редакції:
"Стаття 158-1. Голосування виборцем на виборчій дільниці
більше ніж один раз
1. Голосування виборцем, який бере участь у виборах або
референдумі на виборчій дільниці більше ніж один раз, -
карається штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до
двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років.
2. Те саме діяння, вчинене за змовою з членом виборчої
комісії або комісії з референдуму, -
карається штрафом від трьохсот до п'ятисот неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох
років, або позбавленням волі на той самий строк".
У зв'язку з цим статтю 158-1 вважати статтею 158-2.
3. У Кодексі адміністративного судочинства України
( 2747-15 ) (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., NN 35-37,
ст. 446):
1) частину четверту статті 18 викласти в такій редакції:
"4. Вищому адміністративному суду України як суду першої
інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою
комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму";
2) частину першу статті 109 доповнити пунктом 4 такого
змісту:
"4) подана заява щодо протоколу територіальних (окружних)
виборчих комісій щодо встановлення підсумків голосування у межах
територіального виборчого округу під час проведення виборів
Президента України, народних депутатів України, а також протоколу
про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці";
3) статтю 117 доповнити частиною шостою такого змісту:
"6. Повноваження суду, встановлені цією статтею, не можуть
бути застосовані судами щодо спорів, які стосуються призначення,
підготовки і проведення виборів";
4) частини третю, четверту та одинадцяту статті 172 викласти
в такій редакції:
"3. Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої
комісії щодо встановлення нею результатів всеукраїнського
референдуму оскаржуються до Вищого адміністративного суду України.
Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої
комісії, члена цієї комісії оскаржуються до Київського
апеляційного адміністративного суду.
4. Рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної
Республіки Крим, обласної виборчої комісії, Київської чи
Севастопольської виборчих комісій щодо підготовки та проведення
місцевих виборів; територіальної (окружної) виборчої комісії щодо
підготовки та проведення виборів Київського чи Севастопольського
міського голови; територіальних (окружних) виборчих комісій щодо
підготовки та проведення виборів Президента України, народних
депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії
Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також
членів зазначених комісій оскаржуються до окружного
адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Протоколи територіальних (окружних) виборчих комісій щодо
встановлення підсумків голосування у межах територіального
виборчого округу під час проведення виборів Президента України,
народних депутатів України, а також протоколи про підрахунок
голосів виборців на виборчій дільниці оскарженню в судовому
порядку не підлягають";
"11. Суд вирішує адміністративні справи, визначені цією
статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня
голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше
ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи
за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються
судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за
позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після
закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після
надходження позовної заяви";
5) статтю 176 викласти в такій редакції:
"Стаття 176. Особливості провадження у справах, пов'язаних
із виборами Президента України
1. Виборча комісія, кандидат на пост Президента України,
партія (блок) - суб'єкт виборчого процесу, виборець, законні права
або охоронювані законом інтереси яких порушено, мають право
оскаржувати рішення чи дії об'єднання громадян, виборчого блоку,
його посадової особи чи повноважного представника, які стосуються
виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до
закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до його
внутрішньої організаційної діяльності або його виключної
компетенції.
2. Кандидат на пост Президента України, партія (блок) -
суб'єкт виборчого процесу чи окружна виборча комісія мають право
оскаржувати до суду дії чи бездіяльність засобів масової
інформації, їх власників, посадових та службових осіб, які
порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової
інформації під час виборчого процесу, у тому числі стосовно
передвиборної агітації, зокрема щодо вимоги спростування
опублікованих ними неправдивих відомостей про кандидата чи партію
(блок), що висунули кандидата.
3. Кандидат на пост Президента України, партія (блок) -
суб'єкт виборчого процесу мають право оскаржувати дії іншого
кандидата на пост Президента України, його довіреної особи, якщо
ці дії спрямовані на порушення встановленого законом порядку
висунення кандидата, проведення передвиборної агітації, інші
порушення їх прав або виборчих прав громадян. Виборець має право
оскаржувати дії кандидата на пост Президента України, його
довіреної особи, якщо ці дії порушують його виборчі права.
4. Рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади,
органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів
та організацій, їх посадових та службових осіб можуть бути
оскаржені у порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу. Акти
чи дії виборчих блоків, об'єднань громадян, крім тих, які
відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян
належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх
виключної компетенції, - за місцезнаходженням органу об'єднання
громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються у
порядку, передбаченому статтею 175 цього Кодексу.
5. Дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх
власників, посадових і службових осіб, творчих працівників можуть
бути оскаржені у порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.
6. Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, у тому
числі рішення Центральної виборчої комісії із встановлення
результатів виборів, можуть бути оскаржені у порядку,
передбаченому статтею 172 цього Кодексу.
7. Дії кандидатів на пост Президента України, їх довірених
осіб оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного
суду.
8. Рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії
та її членів можуть бути оскаржені до адміністративного суду за
місцезнаходженням дільничної виборчої комісії.
9. Рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії
або члена такої комісії можуть бути оскаржені до окружного
адміністративного суду за місцезнаходженням окружної виборчої
комісії в порядку, встановленому законодавством.
10. Суд розглядає та вирішує адміністративні справи за
скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення
голосування на виборчих дільницях, протягом двох днів після дня
голосування.
11. Рішення апеляційної інстанції з виборчих спорів є
остаточним і оскарженню не підлягає. Рішення Вищого
адміністративного суду України щодо скарги на результати виборів є
остаточним і не підлягає перегляду в апеляційному чи касаційному
порядку.
12. Повноваження суду, встановлені статтею 117 цього Кодексу,
не можуть бути застосовані судами щодо спорів, які стосуються
призначення, підготовки і проведення виборів Президента України";
6) у статті 177:
у частині шостій слова "окружним адміністративним судом,
територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ" замінити
словами "Київським апеляційним адміністративним судом";
доповнити частиною десятою такого змісту:
"10. При розгляді справ, пов'язаних з виборчим процесом чи
процесом референдуму, та їх оскарженні частина четверта статті 20
цього Кодексу не застосовується".
4. У Законі України "Про вибори Президента України"
( 474-14 ) (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., N 20-21,
ст. 291; 2009 р., N 36-37, ст. 511):
1) частину шосту статті 2 викласти в такій редакції:
"6. Громадянин України, який проживає або перебуває в період
підготовки і проведення виборів за межами України і перебуває на
консульському обліку, реалізує своє право голосу на виборах
Президента України";
2) у пункті 2 частини другої статті 13 слова "підписних
листів і" виключити;
3) у статті 17:
у частині другій слова "сто тридцять" замінити словом
"дев'яносто";
у частині третій слова "сто двадцять" замінити словом
"дев'яносто";
4) у статті 19:
частини третю та четверту викласти в такій редакції:
"3. Рішення про утворення територіальних виборчих округів
приймається Центральною виборчою комісією не пізніш як за
вісімдесят три дні до дня виборів. Територіальні виборчі округи
утворюються Центральною виборчою комісією з приблизно рівною
кількістю виборців у кожному виборчому окрузі на всій території
України за пропозиціями відповідно Верховної Ради Автономної
Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських
рад з урахуванням адміністративно-територіального устрою.
Орієнтовну кількість виборців у виборчому окрузі, номер,
територіальні межі та центри виборчих округів визначає Центральна
виборча комісія.
4. Рішення про утворення територіальних виборчих округів
публікується Центральною виборчою комісією в газетах "Голос
України" та "Урядовий кур'єр" у триденний строк з дня прийняття
нею відповідного рішення, а також розміщується на офіційному сайті
Центральної виборчої комісії. Витяги із рішення про утворення
територіальних виборчих округів публікується Центральною виборчою
комісією в регіональних друкованих засобах масової інформації в
семиденний строк з дня прийняття такого рішення. При цьому
кількість витягів, зазначених у цій статті, повинна дорівнювати
кількості регіонів, визначених частиною другою статті 133
Конституції України ( 254к/96-ВР )";
доповнити частиною п'ятою такого змісту:
"5. Закордонний виборчий округ складають усі закордонні
виборчі дільниці, утворені згідно із статтею 20 цього Закону";
5) у статті 20:
частини шосту та дев'яту викласти в такій редакції:
"6. Звичайні виборчі дільниці утворюються окружними виборчими
комісіями за поданням виконавчих комітетів сільських, селищних,
міських (міст, де немає районних рад), районних у містах рад, а у
разі відсутності таких органів - за пропозицією відповідно
сільських, селищних, міських голів, голів районних у містах рад
або посадових осіб, які відповідно до закону здійснюють їх
повноваження. Зазначені подання вносяться не пізніш як за
шістдесят днів до дня виборів. Окружна виборча комісія своїм
рішенням визначає межі кожної звичайної виборчої дільниці та
перелік будинків, що входять до неї, а також місцезнаходження
дільничної виборчої комісії";
"9. Виборчі дільниці утворюються з кількістю виборців від
п'ятдесяти до трьох тисяч осіб. Виборчі дільниці за розміром
поділяються на:
1) малі - з орієнтовною кількістю виборців від 50 до
500 осіб;
2) середні - з орієнтовною кількістю виборців від 500 до
1500 осіб;
3) великі - з орієнтовною кількістю виборців від 1500 до
3000 осіб.
Якщо на відповідній території, у відповідному закладі чи
установі налічується менше або більше від зазначеної чисельності
виборців і їх (або їх надлишок) неможливо віднести до іншої
виборчої дільниці або неможливо утворити додаткову виборчу
дільницю на цій території, у відповідному закладі чи установі,
виборча дільниця може бути утворена з меншою або більшою
чисельністю виборців";
у частині десятій слово "п'ятдесят" замінити словами
"тридцять вісім";
6) у статті 23:
частини другу - п'яту, восьму та дев'яту викласти в такій
редакції:
"2. Окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою
комісією не пізніш як за п'ятдесят днів до дня виборів у складі
голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у
кількості не менше дванадцяти осіб.
3. Подання стосовно кандидатур до складу окружних виборчих
комісій (по дві особи до однієї виборчої комісії від одного
кандидата) вносяться кандидатами на пост Президента України, які
зареєстровані у Центральній виборчій комісії. Подання стосовно
кандидатур до складу окружних виборчих комісій вноситься до
Центральної виборчої комісії не пізніш як за п'ятдесят чотири дні
до дня виборів за підписом кандидата на пост Президента України
або його уповноваженого представника у Центральній виборчій
комісії.
Форма подання до складу окружних виборчих комісій
затверджується Центральною виборчою комісією не пізніше ніж за
шістдесят шість днів до дня виборів. У поданні зазначаються:
1) прізвище, ім'я та по батькові особи;
2) дата народження;
3) громадянство;
4) місце проживання та адреса житла особи, а також її
контактні телефони;
5) володіння державною мовою;
6) освіта;
7) місце роботи та займана посада особи;
8) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій;
9) наявність відповідної освіти чи підготовки;
10) посада в комісії, на яку пропонується кандидатура.
До подання додаються заяви осіб, запропонованих до складу
відповідної окружної виборчої комісії, про згоду на участь у її
роботі. Кандидатури до складу окружної виборчої комісії можуть
бути відхилені лише з підстав порушення вимог частин третьої,
шостої, сьомої цієї статті, частини третьої статті 29 цього
Закону.
4. Технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є
підставою для відхилення внесених кандидатур. Про виявлення таких
описок і неточностей Центральна виборча комісія невідкладно
повідомляє відповідно кандидата на пост Президента України чи його
уповноваженого представника у Центральній виборчій комісії з
правом дорадчого голосу. Зазначені описки та неточності можуть
бути виправлені шляхом внесення уточненого подання стосовно
відповідних кандидатур не пізніше наступного дня після дня
отримання суб'єктом подання кандидатур до складу окружної виборчої
комісії зазначеного повідомлення. Якщо уточнене подання не
надійшло у встановлений строк, відповідні кандидатури
відхиляються.
5. У разі якщо у встановлений частиною третьою цієї статті
строк не надійшли подання щодо складу окружної виборчої комісії
або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб
становить менше десяти осіб, окружна виборча комісія утворюється
Центральною виборчою комісією за поданням її Голови у кількості
дев'яти осіб з обов'язковим урахуванням поданих кандидатур від
кандидатів на пост Президента України, внесених відповідно до
частини третьої цієї статті";
"8. Кожний суб'єкт подання кандидатур до складу окружних
виборчих комісій має право на пропорційну частку посад голови,
заступника голови та секретаря окружної виборчої комісії. Частки
таких посад для кожного суб'єкта подання визначаються Центральною
виборчою комісією відповідно до кількості осіб, включених від
відповідного суб'єкта до складу окружних виборчих комісій, у
відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу
окружних виборчих комісій.
9. Голова, заступник голови та секретар окружної виборчої
комісії не можуть бути представниками одного суб'єкта подання";
7) статтю 24 викласти в такій редакції:
"Стаття 24. Утворення дільничних виборчих комісій
1. Дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною
виборчою комісією не пізніш як за двадцять шість днів до дня
виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших
членів комісії у кількості не менше дванадцяти осіб.
2. Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих
комісій (по дві особи до однієї виборчої комісії від одного
кандидата) звичайних виборчих дільниць, а також спеціальних
виборчих дільниць, утворених у стаціонарних лікувальних закладах,
установах кримінально-виконавчої системи, мають кандидати на пост
Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних
виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії не пізніш
як за тридцять чотири дні до дня виборів за підписом довіреної
особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному
або відповідному територіальному виборчому окрузі, засвідченим
головою відповідної окружної виборчої комісії.
3. Дільнична виборча комісія спеціальної виборчої дільниці,
утвореної на судні, яке в день виборів перебуває у плаванні під
Державним Прапором України, на полярній станції України,
утворюється окружною виборчою комісією за місцем приписки судна,
полярної станції за поданням капітана судна, керівника станції,
яке може надсилатися технічними засобами зв'язку у строк,
встановлений частиною другою цієї статті.
4. Дільнична виборча комісія закордонної виборчої дільниці
утворюється Центральною виборчою комісією за поданням суб'єктів,
визначених частиною третьою статті 23 цього Закону, у разі їх
наявності та подання Міністерства закордонних справ України.
Зазначені подання вносяться в строк, встановлений частиною другою
цієї статті. Кожен суб'єкт подання, визначений частиною третьою
статті 23 цього Закону, має право подати по одній кандидатурі до
складу кожної дільничної виборчої комісії закордонної виборчої
дільниці. Міністерство закордонних справ України вносить
кандидатури до складу кожної дільничної виборчої комісії
закордонної виборчої дільниці у такій кількості, щоб забезпечити
утворення кожної комісії у складі, визначеному частиною першою
цієї статті.
5. У разі утворення спеціальної виборчої дільниці у
винятковому випадку відповідно до частини десятої статті 20 цього
Закону дільнична виборча комісія утворюється Центральною виборчою
комісією одночасно з утворенням виборчої дільниці за поданням
окружної виборчої комісії. Про підготовку подання до Центральної
виборчої комісії щодо утворення спеціальної виборчої дільниці
окружна виборча комісія повідомляє осіб, визначених частиною
другою цієї статті, та пропонує у строки, визначені окружною
виборчою комісією, зробити подання стосовно кандидатур до складу
дільничної виборчої комісії у порядку, встановленому цією статтею.
6. Форма подання до складу дільничної виборчої комісії
затверджується Центральною виборчою комісією не пізніше ніж за
сімдесят днів до дня виборів. У поданні зазначаються:
1) прізвище, ім'я та по батькові особи;
2) дата народження;
3) громадянство;
4) місце проживання та адреса житла особи, а також її
контактні телефони;
5) володіння державною мовою;
6) освіта;
7) місце роботи та займана посада особи;
8) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій;
9) наявність відповідної освіти чи підготовки;
10) посада в комісії, на яку пропонується кандидатура.
До подання додаються заяви осіб, запропонованих до складу
відповідної дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у її
роботі. Кандидатури до складу дільничної виборчої комісії можуть
бути відхилені лише з підстав порушення вимог частин шостої,
дев'ятої, десятої цієї статті, частини третьої статті 29 цього
Закону.
7. Технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є
підставою для відхилення внесених кандидатур. Про виявлення таких
описок і неточностей невідкладно повідомляє: Центральна виборча
комісія (стосовно кандидатур до складу дільничної виборчої комісії
закордонної виборчої дільниці) - уповноваженого представника
кандидата на пост Президента України у Центральній виборчій
комісії з правом дорадчого голосу; окружна виборча комісія (щодо
звичайних виборчих дільниць, а також спеціальних виборчих
дільниць, утворених у стаціонарних лікувальних закладах, установах
кримінально-виконавчої системи) - довірену особу кандидата на пост
Президента України у відповідному територіальному виборчому
окрузі. Зазначені описки та неточності можуть бути виправлені
шляхом внесення уточненого подання стосовно відповідних кандидатур
не пізніше наступного дня після дня отримання суб'єктом подання
кандидатур до складу дільничної виборчої комісії зазначеного
повідомлення. Якщо уточнене подання не надійшло у встановлений
строк, відповідні кандидатури відхиляються.
8. У разі якщо у встановлений частиною другою цієї статті
строк не надійшли подання щодо складу дільничної виборчої комісії
або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб
становить менше десяти осіб, дільнична виборча комісія утворюється
окружною виборчою комісією за поданням її голови у кількості
дев'яти осіб, з обов'язковим урахуванням усіх поданих кандидатур
від кандидатів на пост Президента України. Кандидатури до складу
дільничної виборчої комісії у цьому випадку можуть бути
запропоновані голові окружної виборчої комісії іншими членами цієї
комісії.
9. До складу дільничної виборчої комісії можуть входити
виборці, які проживають у межах відповідного територіального
округу або міста, на території якого розташований цей округ.
Виборець може одночасно входити до складу лише однієї виборчої
комісії.
10. До складу дільничної виборчої комісії не можуть входити
кандидати на пост Президента України, їх уповноважені
представники, довірені особи, посадові та службові особи органів
державної влади та органів місцевого самоврядування, а також
громадяни, які утримуються в установах виконання покарань і
слідчих ізоляторах або мають судимість за вчинення умисного
злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята у
встановленому законом порядку. У разі якщо одночасно з виборами
Президента України проводяться інші вибори, до складу дільничної
виборчої комісії не можуть входити кандидати, які балотуються на
цих виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій
(блоків) - суб'єктів відповідних виборчих процесів.
11. Суб'єкти внесення подання (крім Міністерства закордонних
справ України) мають право на пропорційну частку посад голови,
заступника голови та секретаря дільничної виборчої комісії. Частки
таких посад для кожного суб'єкта внесення подання в межах кожного
територіального округу визначаються відповідними окружними
виборчими комісіями (для закордонних виборчих дільниць -
Центральною виборчою комісією) відповідно до кількості осіб,
включених від такого суб'єкта до складу дільничних виборчих
комісій, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до
складу дільничних виборчих комісій. Особа, включена до складу
дільничної виборчої комісії закордонної виборчої дільниці за
поданням Міністерства закордонних справ України, може бути
призначена на керівну посаду в цій комісії тільки у разі
відсутності кандидатур на таку посаду від кандидатів на пост
Президента України.
12. Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої
комісії не можуть бути представниками одного суб'єкта подання.
13. Секретар дільничної виборчої комісії повинен володіти
державною мовою.
14. Рішення про утворення дільничної виборчої комісії та про
її склад, а також рішення про зміни в її складі, прийняті
відповідно до вимог цього Закону, підлягають оприлюдненню в
засобах масової інформації у відповідному регіоні не пізніш як на
третій день з дня їх прийняття";
8) у пункті 11 частини другої статті 25 слова "відкріпних
посвідчень" виключити; { Положення підпункту 8 пункту 4 розділу I визнано конституційним
згідно з Рішенням Конституційного Суду N 26-рп/2009
( v026p710-09 ) від 19.10.2009 }
9) у статті 26:
у пункті 10 частини першої слова "та відкріпних посвідчень"
виключити; { Положення абзацу другого підпункту 9 пункту 4 розділу I визнано
конституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду N 26-рп/2009
( v026p710-09 ) від 19.10.2009 }
частину другу викласти в такій редакції:
"2. Повноваження окружних виборчих комісій починаються з дня,
наступного після дня прийняття рішення про їх утворення, і
закінчуються через п'ятнадцять днів після офіційного оголошення
Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента
України";
10) частину другу статті 27 викласти в такій редакції:
"2. Повноваження дільничних виборчих комісій починаються з
дня, наступного після дня прийняття рішення про їх утворення, і
закінчуються через п'ятнадцять днів після офіційного оголошення
Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента
України";
11) у статті 28:
друге речення частини одинадцятої виключити;
частину тринадцяту викласти в такій редакції:
"13. Рішення виборчої комісії приймається відкритим
голосуванням більшістю голосів від складу комісії. В день
голосування та під час повторного голосування, при підрахунку
голосів, а також при встановленні підсумків голосування у межах
територіального виборчого округу рішення виборчої комісії
приймається більшістю голосів від присутніх членів комісії";
доповнити частиною двадцять другою такого змісту:
"22. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у
випадках, передбачених цим Законом, за формами, затвердженими
Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників,
встановленій цим Законом. Акт або протокол комісії підписується
всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи
яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта
чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати
на пост Президента України, їх довірені особи, уповноважені
представники кандидатів на пост Президента України у Центральній
виборчій комісії, офіційні спостерігачі";
12) у статті 30:
частину шосту викласти в такій редакції:
"6. Виборча комісія, яка достроково припинила повноваження
виборчої комісії, члена виборчої комісії або виявила підстави для
припинення їх повноважень, не пізніше наступного дня повідомляє
про це відповідного суб'єкта внесення кандидатур або його довірену
чи уповноважену особу";
у частині дев'ятій слова "не менше двох третин членів комісії
від її складу" замінити словами "не менше двох третин від
присутніх членів комісії";
13) статті 31 та 32 викласти в такій редакції:
"Стаття 31. Порядок складання попередніх списків виборців
для звичайних виборчих дільниць
1. Для підготовки та проведення голосування після утворення
виборчих дільниць органи ведення Державного реєстру виборців для
кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку
поширюються повноваження органу ведення Державного реєстру
виборців, на основі відомостей Державного реєстру виборців
складають попередній список виборців.
2. Попередні списки виборців складаються за формою,
встановленою Центральною виборчою комісією, у двох примірниках на
паперовому носії. Кожен аркуш списку виборців підписується
керівником органу ведення Державного реєстру виборців, підпис
якого засвідчується печаткою цього органу.
3. До попереднього списку виборців на виборчій дільниці
включаються громадяни України, яким виповнилося або на день
виборів виповниться вісімнадцять років і які мають право голосу,
та виборча адреса яких відповідно до відомостей Державного реєстру
виборців відноситься до цієї виборчої дільниці. Виборець може бути
включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці.
4. У попередньому списку виборців зазначаються прізвище,
власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності)
виборця, дата народження, виборча адреса виборця, яка визначається
відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців"
( 698-16 ). Список має наскрізну нумерацію виборців та нумерацію
аркушів. Виборці включаються до списку так, щоб відомості про
виборців з однаковою адресою житла були розміщені поруч.
5. У попередньому списку виборців напроти прізвищ виборців,
постійно не здатних пересуватися самостійно, робиться відповідна
відмітка у графі "Примітки".
6. Орган ведення Державного реєстру виборців не пізніш як за
тридцять днів до дня виборів передає попередні списки виборців у
двох примірниках на паперових носіях відповідним окружним виборчим
комісіям на їх засіданнях. Про передачу зазначених списків
виборців складається акт за формою і в порядку, встановленими
частиною двадцять другою статті 28 цього Закону. Один примірник
акта зберігається в органі ведення Державного реєстру виборців,
інший - в окружній виборчій комісії.
7. Якщо окружна виборча комісія за тридцять днів до дня
виборів не отримала список виборців на звичайній виборчій
дільниці, вона оскаржує до суду бездіяльність органу ведення
Державного реєстру в порядку, передбаченому цим Законом.
8. Окружна виборча комісія не пізніш як за двадцять днів до
дня виборів передає один примірник попереднього списку виборців
відповідній дільничній виборчій комісії звичайної виборчої
дільниці. Другий примірник зберігається в окружній виборчій
комісії. Від імені дільничної виборчої комісії списки виборців
отримують не менше трьох членів цієї комісії, одним з яких повинен
бути голова комісії, а у разі неможливості - заступник голови або
секретар комісії. Про передачу дільничній виборчій комісії списку
виборців складається акт за формою і в порядку, встановленими
частиною двадцять другою статті 28 цього Закону, в двох
примірниках.
9. Не пізніш як за тридцять днів до початку виборчого процесу
Центральна виборча комісія передає засвідчену цифровим підписом
електронну копію бази даних Державного реєстру виборців фракціям,
а кандидатам на пост Президента України - невідкладно після їх
реєстрації Центральною виборчою комісією.
Стаття 32. Порядок ознайомлення виборців із попереднім
списком виборців на звичайній виборчій дільниці
та оскарження неправильностей у списку виборців
1. Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці
наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає
його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої
комісії.
2. Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці
надсилає або доставляє в інший спосіб кожному виборцю іменне
запрошення, яким повідомляє про включення його до попереднього
списку виборців відповідної виборчої дільниці, адресу дільничної
виборчої комісії, її номер телефону і розпорядок роботи, а також
про час і місце голосування. Виборцям, стосовно яких у списку
виборців є відмітка про постійну нездатність пересуватися
самостійно, одночасно повідомляється, що їм буде надана можливість
проголосувати за місцем перебування. Таке письмове повідомлення
надсилається не пізніш як за п'ятнадцять днів до дня виборів.
3. Кожен громадянин має право ознайомитися із списком
виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та
перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин
має право звернутися до відповідних дільничної чи окружної
виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного
реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці
щодо допущених при складанні попереднього списку виборців
неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення
або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також
щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність
виборця самостійно пересуватися.
4. Громадянин особисто подає скаргу до дільничної або
окружної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру
виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті.
Скарга за формою, визначеною статтею 95 цього Закону (без
зазначення суб'єкта оскарження), невідкладно розглядається
відповідною виборчою комісією або відповідним органом ведення
Державного реєстру виборців, а в день голосування в порядку,
встановленому цим Законом.
5. Скарга, зазначена у частині четвертій цієї статті, може
бути подана не пізніше ніж за одну годину до закінчення
голосування.
6. Позовна заява про уточнення списку виборців може бути
подана до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці не пізніше
ніж за одну годину до закінчення голосування.
7. У разі необхідності суд при розгляді скарги може
звернутися до відповідного органу ведення Державного реєстру
виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
8. Виборча комісія, яка виявила неправильності у попередніх
списках виборців, приймає рішення про звернення з цих підстав до
відповідних органів ведення Державного реєстру виборців щодо
уточнення відомостей у попередньому списку виборців.
9. Орган ведення Державного реєстру виборців забезпечує
розгляд скарг виборців у порядку, встановленому законом, а в день
виборів - невідкладно.
10. Про результати розгляду скарг громадян орган ведення
Державного реєстру виборців повідомляє відповідні окружну та
дільничну виборчі комісії";
14) статтю 33 виключити; { Положення підпункту 14 пункту 4 розділу I визнано конституційним
згідно з Рішенням Конституційного Суду N 26-рп/2009
( v026p710-09 ) від 19.10.2009 }
15) статті 34-36 викласти в такій редакції:
"Стаття 34. Порядок уточнення попереднього списку виборців
на звичайній виборчій дільниці
1. Не пізніш як за шість днів до дня виборів до органу
ведення Державного реєстру виборців за формою, встановленою
Центральною виборчою комісією, подають відомості органи, заклади,
установи, передбачені частинами другою - сьомою цієї статті.
2. Керівник відповідного районного (міського, районного у
місті) органу Міністерства внутрішніх справ України подає
відомості про:
1) громадян України, зареєстрованих за місцем проживання у
відповідній адміністративно-територіальній одиниці, яким після
останнього дня періоду, за який надавалися до органу ведення
Державного реєстру виборців передбачені законом відомості,
виповнилося або на день виборів виповниться вісімнадцять років;
2) осіб, які після останнього дня періоду, за який надавалися
до органу ведення Державного реєстру виборців передбачені законом
відомості, набули громадянства України та отримали тимчасове
посвідчення громадянина України або паспорт громадянина України;
3) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, змінили реєстрацію місця проживання
в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
4) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, зареєстрували своє місце проживання
у відповідній адміністративно-територіальній одиниці;
5) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, зняті з реєстрації за місцем
проживання у відповідній адміністративно-територіальній одиниці;
6) осіб, громадянство України яких припинено після останнього
дня періоду, за який надавалися до органу ведення Державного
реєстру виборців передбачені законом відомості.
3. Керівник відповідного районного (міського, районного у
місті) органу Міністерства юстиції України подає відомості про:
1) виборців, які проживали на відповідній території та
померли після останнього дня періоду, за який надавалися до органу
ведення Державного реєстру виборців передбачені законом відомості
(що підтверджено виданим свідоцтвом про смерть);
2) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, змінили прізвище, ім'я, по
батькові, дату або місце народження.
4. Командир військової частини (формування), дислокованої в
межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці, подає
відомості про:
1) виборців - військовослужбовців строкової служби, які після
останнього дня періоду, за який надавалися до органу ведення
Державного реєстру виборців передбачені законом відомості, прибули
для проходження служби у цій військовій частині (формуванні);
2) інших виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, прибули для проживання на території
дислокації цієї військової частини (формування);
3) виборців (у тому числі військовослужбовців строкової
служби), які після останнього дня періоду, за який надавалися до
органу ведення Державного реєстру виборців передбачені законом
відомості, вибули з території дислокації цієї військової частини
(формування).
5. Керівник відповідного районного (міського, районного у
місті) органу опіки та піклування подає відомості про:
1) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, були визнані судом недієздатними,
внаслідок чого стосовно них була встановлена опіка;
2) осіб, стосовно яких після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, було скасовано рішення про визнання
їх недієздатними, внаслідок чого стосовно них була припинена
опіка.
6. Керівник відповідного місцевого органу Державного
департаменту України з питань виконання покарань подає відомості
про:
1) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, прибули для відбування покарання до
установ, розташованих у межах відповідної
адміністративно-територіальної одиниці;
2) виборців, які відбували покарання в установах,
розташованих у межах відповідної адміністративно-територіальної
одиниці, і після останнього дня періоду, за який надавалися до
органу ведення Державного реєстру виборців передбачені законом
відомості, вибули з цих установ.
7. Керівник розташованого в межах відповідної
адміністративно-територіальної одиниці спеціалізованого закладу,
який відповідно до закону здійснює облік бездомних громадян, подає
відомості про:
1) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, зареєстровані за юридичною адресою
закладу;
2) виборців, які після останнього дня періоду, за який
надавалися до органу ведення Державного реєстру виборців
передбачені законом відомості, зняті з реєстрації за юридичною
адресою закладу.
8. Відомості, передбачені частинами другою - сьомою цієї
статті, подаються в електронному вигляді та на паперовому носії у
вигляді списку, який має наскрізну нумерацію записів та наскрізну
нумерацію аркушів. Достовірність відомостей засвідчується на
кожному аркуші підписом керівника відповідного органу, закладу,
установи, командира військової частини (формування), який
скріплюється печаткою.
9. Окружна виборча комісія одночасно із включенням громадян
України до складу дільничних виборчих комісій приймає рішення про
включення до списку виборців на кожній звичайній виборчій дільниці
членів відповідної дільничної виборчої комісії, які включені до
списків виборців за своєю виборчою адресою на інших виборчих
дільницях. Таке рішення надається відповідній дільничній виборчій
комісії. Тим же рішенням окружна виборча комісія повідомляє органи
ведення Державного реєстру виборців, повноваження яких поширюються
на відповідну територію, де зазначені члени дільничної виборчої
комісії були включені до списків виборців, про включення їх до
відповідного списку виборців у цьому виборчому окрузі.
Орган ведення Державного реєстру виборців, який отримав таке
повідомлення, вносить до бази даних Державного реєстру виборців
відповідні службові відмітки щодо виборців, які не будуть
голосувати за своїми виборчими адресами у зв'язку з їх включенням
до списків виборців на інших виборчих дільницях.
Про зміни у складі виборчої комісії окружна виборча комісія
невідкладно повідомляє відповідні органи ведення Державного
реєстру виборців.
10. Орган ведення Державного реєстру виборців за наслідком
розгляду скарг громадян, перевірок звернень виборчих комісій,
рішень судів, а також на підставі подань, передбачених частинами
другою - сьомою цієї статті, та повідомлень окружних виборчих
комісій щодо включення громадян України до списку виборців на
іншій дільниці відповідно до частини дев'ятої цієї статті уточнює
попередній список виборців на звичайній виборчій дільниці і
виготовляє уточнений список виборців.
11. Уточнені списки виборців виготовляються відповідно до
вимог частин другої - п'ятої статті 31 цього Закону, містять графу
для підписів виборців за отримання виборчого бюлетеня та
передаються окружним виборчим комісіям не пізніш як за три дні до
дня виборів у порядку, передбаченому частиною шостою статті 31
цього Закону.
12. Окружна виборча комісія невідкладно, але не пізніш як за
два дні до дня виборів, передає уточнені списки виборців на
звичайних виборчих дільницях відповідним дільничним виборчим
комісіям у порядку, встановленому частиною восьмою статті 31 цього
Закону.
Стаття 35. Порядок внесення змін до уточненого списку
виборців на звичайній виборчій дільниці
1. Внесення змін до уточненого списку виборців на звичайній
виборчій дільниці здійснюється головою, заступником голови та
секретарем дільничної виборчої комісії.
2. Зміни до уточненого списку виборців на звичайній виборчій
дільниці вносяться на підставі:
1) рішення суду, прийнятого відповідно до частини шостої
статті 32 цього Закону;
2) рішення окружної виборчої комісії, прийнятого відповідно
до частини дев'ятої статті 34 цього Закону;
3) повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців
щодо усунення кратного включення виборця у списку виборців на цій
виборчій дільниці;
4) рішення дільничної виборчої комісії.
3. При внесенні змін до уточненого списку виборців на
підставах, зазначених у частині другій цієї статті, рішення
дільничною виборчою комісією не приймається.
4. Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої
комісії вносять до уточненого списку виборців зміни невідкладно
після отримання дільничною виборчою комісією документів,
зазначених у частині другій цієї статті, не пізніш як за два дні
до дня виборів, а в день голосування в порядку, встановленому цим
Законом.
5. При включенні виборця до списку виборців на виборчій
дільниці у порядку внесення змін до уточненого списку виборців
відомості про нього, передбачені формою списку виборців, вносяться
у кінці списку виборців згідно з документами, що були підставою
для включення виборця до списку виборців. При цьому у графі
"Примітка" зазначаються дата і номер рішення окружної або
дільничної виборчої комісії або дата рішення суду про включення
виборця до списку виборців.
6. Виключення із списку виборців осіб, які неправомірно
включені до нього, здійснюється шляхом викреслення, що
засвідчується записом "Виключено" та підписами голови і секретаря
дільничної виборчої комісії у графі "Примітка". При цьому у
зазначеній графі поруч із прізвищем виборця зазначається дата і
номер рішення окружної або дільничної виборчої комісії, дата
рішення суду про виключення виборця із списку виборців або
повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців,
передбаченого частиною дев'ятою статті 34 цього Закону.


Якщо Ви побачили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl-Enter. Будемо вдячні!

вгору