Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки
Верховна Рада України; Закон від 09.01.2007537-V

Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки (Текст резюме від 09.01.2007)


  1. Загальні положення

Основними засадами встановлено, що в Україні сформовано певні правові засади побудови інформаційного суспільства: прийнято ряд нормативно-правових актів, які, зокрема, регулюють суспільні відносини щодо створення інформаційних електронних ресурсів, захисту прав інтелектуальної власності на ці ресурси, впровадження електронного документообігу, захисту інформації. Україна готує і має значну кількість висококваліфікованих фахівців з ІКТ, математики, кібернетики. У країні постійно зростає та поновлюється парк комп'ютерної техніки, сучасних систем та засобів телекомунікації, зв'язку. Разом з тим в Основних засадах також передбачено, що ступінь розбудови інформаційного суспільства в Україні порівняно із світовими тенденціями є недостатнім і не відповідає потенціалу та можливостям України, оскільки:
  • відсутня координація зусиль державного і приватного секторів економіки з метою ефективного використання наявних ресурсів;
  • ефективність використання фінансових, матеріальних, кадрових ресурсів, спрямованих на інформатизацію, впровадження ІКТ у соціально-економічну сферу є низькою;
  • наявне відставання у впровадженні технологій електронного бізнесу, електронних бірж та аукціонів, електронних депозитаріїв, використанні безготівкових розрахунків за товари і послуги тощо;
  • рівень інформатизації окремих галузей економіки, деяких регіонів держави є низьким;
  • створення інфраструктури для надання органами державної влади та органами місцевого самоврядування юридичним і фізичним особам інформаційних послуг з використанням мережі Інтернет  відбувається повільно;
  • рівень інформаційної представленості України в Інтернет-просторі є низьким, а присутність україномовних інформаційних ресурсів – недостатньою тощо.

Склалися такі передумови, які вимагають прискореного розвитку інформаційного суспільства в Україні. Це пов'язано із соціально-економічною нерівністю, яка виникає між розвинутими країнами і країнами, що розвиваються. Така нерівність негативно впливає на конкурентоспроможність країн і життєвий рівень людей. Виконання масштабного, багатогранного завдання потребує гармонійного поєднання зусиль держави, суспільства, профспілок, бізнесу та громадян щодо впровадження відповідних Основних засад.

  1. Завдання, цілі та напрями розвитку інформаційного суспільства в Україні

Розвиток інформаційного суспільства в Україні та впровадження новітніх ІКТ в усі сфери суспільного життя і в діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування визначається одним з пріоритетних напрямів державної політики. Основними напрямами розвитку інформаційного суспільства в Україні визначено наступні:
  • формування та впровадження правових, організаційних, науково-технічних, економічних, фінансових, технологічних, методичних умов розвитку інформаційного суспільства  в Україні з урахуванням світових тенденцій;
  • всебічний розвиток загальнодоступної  інформаційної інфраструктури на засадах сприяння вітчизняному виробництву новітніх ІКТ та інформаційно-телекомунікаційних систем, подолання технічної і технологічної залежності від зарубіжних виробників;
  • забезпечення вільного доступу населення до телекомунікаційних послуг, зокрема до мережі Інтернет, ІКТ та інформаційних ресурсів;
  • збільшення різноманітності та кількості послуг населенню та бізнесу, що надаються за допомогою ІКТ;
  • створення загальнодоступних електронних інформаційних ресурсів на основі врахування національних, світоглядних, політичних, економічних, культурних та інших аспектів розвитку України;
  • надання кожній людині можливості для здобуття знань, умінь і навичок з використанням ІКТ під час навчання, виховання та професійної підготовки;
  • створення умов для забезпечення комп'ютерної та інформаційної грамотності усіх верств населення, створення системи мотивацій щодо впровадження і використання ІКТ для формування широкого попиту на такі технології в усіх сферах життя суспільства;
  • забезпечення участі громадськості в побудові інформаційного суспільства, забезпечення конституційних прав людини, суспільства та держави в інформаційній сфері;
  • розробку та впровадження системи індикаторів розвитку інформаційного суспільства в Україні з внесенням відповідних змін у систему державних статистичних спостережень з узгодженням їх з міжнародними стандартами і методологією та щорічним їх оприлюдненням.

Запровадження засад взаємодії учасників побудови інформаційного суспільства передбачає, що це суспільство розбудовується за умови співпраці і солідарності громадян, приватного сектору економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, відповідних об'єднань громадян, коли:
  • органи державної влади визначають пріоритети розвитку, забезпечують їх досягнення і всебічну підтримку, координують та стимулюють виконання  завдань, формують законодавчу базу і контролюють її виконання всіма учасниками побудови інформаційного суспільства;
  • приватний сектор економіки, здебільшого, забезпечує впровадження та використання ІКТ у всіх сферах життя, вдосконалює інформаційну інфраструктуру, надає інформаційні та комунікаційні послуги тощо;
  • об'єднання громадян взаємодіють з органами державної влади, органами місцевого самоврядування і приватним сектором економіки у питаннях забезпечення справедливого та рівного доступу до інформаційних і комунікаційних послуг, формують громадську думку щодо пріоритетів та перспектив розвитку інформаційного суспільства;
  • держава, приватний сектор економіки та об'єднання громадян сприяють встановленню і розширенню взаємовигідних відносин з міжнародними організаціями, в тому числі з міжнародними фінансовими установами, які відіграють провідну роль у розвитку інформаційного суспільства та оцінці прогресу в цій сфері.

  1. Національна політика розвитку інформаційного суспільства в Україні

Встановлено, що національна політика розвитку інформаційного суспільства в Україні ґрунтується на засадах: пріоритетності науково-технічного та інноваційного розвитку держави; формування необхідних для цього законодавчих і сприятливих економічних умов; всебічного розвитку загальнодоступної інформаційної інфраструктури, інформаційних ресурсів та забезпечення повсюдного доступу до телекомунікаційних послуг та ІКТ; сприяння збільшенню різноманітності та кількості електронних послуг, забезпеченню створення загальнодоступних електронних інформаційних ресурсів; поліпшення кадрового потенціалу; посилення мотивації щодо використання ІКТ; широкого впровадження ІКТ в науку, освіту, культуру, охорону здоров'я, охорону навколишнього середовища; забезпечення інформаційної безпеки.

Пріоритетність науково-технічного та інноваційного розвитку України потребує:
  • координації та консолідації зусиль держави, бізнесу і суспільства щодо реалізації Основних засад та завдань з розвитку інформаційного суспільства в Україні;
  • узгодженості загальнодержавних, галузевих, регіональних програм та бізнес-проектів у сфері розвитку і використання ІКТ;
  • створення електронних інформаційних ресурсів, які повинні використовуватися в інформаційному обміні;
  • впровадження механізмів надання органами державної влади та органами місцевого самоврядування юридичним та фізичним особам інформаційних послуг з використанням мережі Інтернет;
  • усвідомлення змісту політики розвитку та становлення інформаційного суспільства в Україні керівниками громадських організацій, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та різного підпорядкування, органів державної влади, органів місцевого самоврядування всіх рівнів;
  • підвищення ролі генерального державного замовника Національної програми інформатизації, а також вдосконалення механізму формування і виконання цієї програми, збільшення її фінансування з включенням до складу зазначеної програми всіх проектів інформатизації, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України;
  • надання державної підтримки та стимулювання впровадження ІКТ в освіту, науку, бізнес, виробництво, ринок цінних паперів, біржі тощо;
  • залучення до формування національної політики та розв'язання проблем розвитку інформаційного суспільства широкого кола фахівців із відповідних сфер і громадськості;
  • спрямування зусиль органів державної влади на формування сприятливих умов для впровадження та використання ІКТ,  визначення їх у програмах розвитку України;
  • пропагування переваг побудови інформаційного суспільства;
  • включення основних питань з розвитку інформаційного суспільства в Україні до програм діяльності Кабінету Міністрів України, державних програм економічного і соціального розвитку України.

В Основних засадах передбачено, що в Україні необхідно підготувати та прийняти Інформаційний кодекс України. Цей кодекс має включати розділи, зокрема про засади електронної торгівлі, правову охорону прав на зміст комп'ютерних програм, удосконалення захисту прав інтелектуальної власності, в тому числі авторського права при розміщенні та використанні творів у мережі Інтернет, про охорону баз даних, дистанційне навчання, телемедицину, надання органами державної влади та органами місцевого самоврядування юридичним та фізичним особам інформаційних послуг з використанням мережі Інтернет, комерційну таємницю тощо. При цьому, також необхідно підготувати та внести зміни до законодавства з питань інформатизації.

Основними макроекономічними завданнями у процесі розвитку інформаційного суспільства визначено наступні:
  • забезпечення сталого економічного зростання держави та матеріального добробуту її громадян за рахунок впровадження ІКТ;
  • забезпечення підвищення вкладу в економічне зростання держави підприємств, що провадять діяльність у сфері інформатизації, і галузей, які широко використовують ІКТ, шляхом формування збалансованої регуляторної та податкової політики;
  • сприяння підприємницькій діяльності у сфері ІКТ за рахунок формування системи адміністративних, правових і економічних механізмів, які стимулюватимуть попит на інформаційну продукцію;
  • залучення інвестицій в ІКТ, розвитку конкуренції, просування вітчизняної продукції на міжнародний ринок.

Основними засадами пропонується розглянути можливість:
  • включення вартості засобів ІКТ, придбаних для особистого користування, до складу податкового кредиту при нарахуванні податку на доходи фізичних осіб;
  • включення витрат, спрямованих підприємствами та організаціями на фінансування відповідних навчальних закладів та ІКТ-орієнтованих підрозділів з навчання та підвищення кваліфікації працівників сфери ІКТ, до складу валових витрат;
  • розробки та впровадження стимулів для підприємств, що провадять діяльність у сфері інформатизації;
  • створення бізнес-інкубаторів, технопарків, центрів високих інформаційних технологій та інших інноваційних структур та підтримки їх діяльності.

Встановлено, що загальнодоступна інформаційна інфраструктура держави формуватиметься шляхом:
  • розвитку національної, галузевих і регіональних інформаційних систем, мереж та електронних ресурсів, інформаційно-аналітичних систем органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
  • створення вітчизняними виробниками на основі фундаментальних і прикладних досліджень новітніх конкурентоспроможних ІКТ, засобів інформатизації та комп'ютерних програм;
  • прискорення робіт, пов'язаних з розробкою, створенням та застосуванням суперкомп'ютерних систем;
  • активізації впровадження систем електронних розрахунків за придбані товари, виконані роботи та надані послуги;
  • створення в електронній формі архівних, бібліотечних, музейних фондів та інших фондів закладів культури, формування відповідних інформаційно-бібліотечних та інформаційно-пошукових систем;
  • виконання зобов'язань щодо міжнародного співробітництва, спрямованого на розвиток інформаційної інфраструктури та забезпечення розширення участі України у відповідних міжнародних ініціативах.

Повсюдний доступ до телекомунікаційних послуг та інформаційних ресурсів передбачає:
  • створення в усіх населених пунктах України можливостей для доступу до мережі Інтернет;
  • прискорення проведення конверсії радіочастотного ресурсу на користь цивільних користувачів;
  • визначення стратегії розвитку універсальних телекомунікаційних послуг, розгляду доцільності створення фонду універсальних послуг для забезпечення доступу малозабезпечених верств населення до цих послуг, а також розроблення юридичного та фінансово-економічного механізму функціонування зазначеного фонду;
  • визначення найбільш сприятливих технічних, організаційних, економічних і комерційних умов взаємопідключення телекомунікаційних мереж різних операторів.

Передбачено, що з метою збільшення різноманітності та кількості електронних послуг необхідно:
  • визначити статус і перелік обов'язкових електронних послуг, які повинні надаватися органами державної влади та органами місцевого самоврядування юридичним і фізичним особам, забезпечити реалізацію принципу “єдиного вікна”;
  • вжити додаткових заходів, спрямованих на створення сприятливих умов для надання послуг із застосуванням ІКТ особам, які потребують соціальної допомоги та реабілітації;
  • подолати відставання у впровадженні сучасних ІКТ суб'єктами господарювання;
  • сприяти діяльності існуючих та появі нових національних компаній - інтеграторів, розробників програмно-апаратних комплексів у сфері електронної комерції, опрацьовувати економічні механізми стимулювання переходу до цих технологій суб'єктам середнього і малого підприємництва;
  • прискорити впровадження ІКТ в аграрному секторі економіки України;
  • стимулювати створення мережі навчальних центрів, курсів з вивчення особливостей електронної комерції, з перепідготовки керівників, фахівців різних сфер діяльності для роботи в нових умовах;
  • підвищити ефективність та прозорість державних закупівель, передбачивши інтенсифікацію впровадження системи електронних закупівель, впровадити заходи щодо створення галузевих вертикальних Інтернет-порталів;
  • забезпечити підготовку нормативно-правових актів щодо використання фізичними та юридичними особами платіжних карток з метою поширення безготівкових розрахунків в Україні та розвитку національної системи масових електронних платежів.

При створенні загальнодоступних електронних інформаційних ресурсів передбачається, зокрема, забезпечити:
  • гідну інформаційну ідентифікацію України у глобальному Інтернет-просторі;
  • генерування національних інформаційних ресурсів в економічній, науково-технічній, соціальній, національно-культурній сферах, охороні  довкілля;
  • відповідність електронних інформаційних ресурсів стандартам і технічним регламентам, загальнодержавним, галузевим та локальним класифікаторам і довідникам;
  • створення системи центрів даних, що надають послуги з їх зберігання і захисту, створення віртуальних серверів, веб-хостингу тощо;
  • збереження в електронному вигляді рідкісних даних, що зберігаються на носіях, які можуть зіпсуватися чи зруйнуватися, із визначенням умов їхнього збереження;
  • визначення юридичного статусу засобів масової інформації, що створюють виключно електронні інформаційні ресурси тощо.

Для забезпечення навчання, виховання, професійної підготовки людини для роботи в інформаційному суспільстві необхідно:
  • розвивати національний науково-освітній простір, який ґрунтуватиметься на об'єднанні різних національних багатоцільових інформаційно-комунікаційних систем;
  • розробити методологічне забезпечення використання комп'ютерних мультимедійних технологій при викладанні шкільних предметів та дисциплін, врахування в системах навчання студентів педагогічних вищих навчальних закладів і перепідготовки вчителів особливостей роботи з ІКТ;
  • забезпечити пріоритетність підготовки фахівців з ІКТ;
  • вдосконалити навчальні плани, відкрити нові спеціальності з новітніх ІКТ, втілити принцип “освіта протягом усього життя”;
  • створити системи дистанційного навчання та забезпечити на їх основі ефективне впровадження і використання ІКТ на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання;
  • забезпечити навчальні заклади та наукові установи сучасними економічними та ефективними засобами ІКТ і необхідними інформаційними ресурсами;
  • забезпечити вільний доступ до засобів ІКТ та інформаційних ресурсів, особливо у сільській місцевості та важкодоступних населених пунктах;
  • підвищити на засадах співпраці приватного сектору економіки та органів місцевого самоврядування комп'ютерну грамотність населення;
  • забезпечити розвиток національної науково-освітньої інформаційної мережі та інформаційних ресурсів за головними галузями знань.

Встановлено, що розвиток інформаційного суспільства потребує створення відповідної системи мотивації населення щодо впровадження та використання ІКТ. З цією метою необхідно:
  • забезпечити комп'ютерну та інформаційну грамотність населення та державних службовців;
  • розробити систему адміністративних, правових та економічних механізмів, які стимулюють попит на інформаційну продукцію;
  • сприяти підвищенню рівня життя кожної людини за рахунок використання ІКТ;
  • постійно вивчати та оприлюднювати результати використання інформації та ІКТ у повсякденному житті людини.

З метою підвищення ефективності науки та культури в інформаційному суспільстві пропонується вважати пріоритетними:
  • проведення фундаментальних та прикладних досліджень з питань розвитку інформаційного суспільства;
  • збереження і розвиток культурної, мовної, конфесійної різноманітності та культурних надбань в межах інформаційного суспільства;
  • запровадження ІКТ у бібліотеках, архівах, музеях та інших закладах культури;
  • переведення в електронну форму національних надбань у сфері культури та мистецтва;
  • залучення можливостей вітчизняних програмістів для розроблення і поширення програмного забезпечення із застосуванням української мови, мов національних меншин України для більш повного залучення до використання ІКТ різних верств населення.

Залучення ІКТ для поліпшення демографічної ситуації, збереження і зміцнення здоров'я населення, підвищення якості та ефективності медико-санітарної допомоги, забезпечення соціальної справедливості та прав громадян на охорону здоров'я є одним з пріоритетних завдань для України. При цьому, впровадження ІКТ у сферу охорони здоров'я потребує:
  • заохочення до спільних дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фахівців галузі охорони здоров'я, представників приватного сектору економіки із залученням міжнародних організацій з метою створення надійних, високоякісних і доступних систем телемедицини, масових електронних медичних та оздоровчих засобів для домашнього користування;
  • підвищення організаційного і технологічного рівня розвитку ІКТ в охороні здоров'я, забезпечення готовності медичних працівників для роботи з ними;
  • розширення можливостей надання сучасних медичних послуг, яке має відбуватися за умови нормативно-правового та методологічного визначення послуг телемедицини;
  • забезпечення доступу до світових медичних знань та актуальних на місцевому рівні інформаційних ресурсів з метою підвищення ефективного виконання державних дослідницьких і профілактичних програм з охорони здоров'я;
  • розроблення стандартів обміну медичними даними за умови забезпечення недоторканності приватного життя.

Встановлено, що питання охорони довкілля набувають для людства, в тому числі й для України, дедалі вагомішого і важливішого значення. Вирішення цих питань може бути забезпечено шляхом:
  • розвитку співпраці органів державної влади та органів місцевого самоврядування з представниками громадськості, приватного сектору економіки, міжнародних екологічних організацій, вдосконалення системи управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та стабільного використання природних ресурсів за рахунок впровадження ІКТ;
  • розширення доступу громадськості до екологічної інформації, своєчасного інформування про результати регіонального екологічного аудиту та екологічного моніторингу, прийняття рішень щодо екологічних проблем і врахування інтересів громадськості при їхньому вирішенні.

В Основних засадах визначається, що інформаційна безпека – це стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави, при якому запобігається нанесення шкоди через: неповноту, невчасність та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний вплив; негативні наслідки застосування інформаційних технологій; несанкціоноване розповсюдження, використання і порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації. Вирішення проблеми інформаційної безпеки передбачається здійснювати шляхом:
  • створення повнофункціональної інформаційної інфраструктури держави та забезпечення захисту її критичних елементів;
  • підвищення рівня координації діяльності державних органів щодо виявлення, оцінки і прогнозування загроз інформаційній безпеці, запобігання таким загрозам та забезпечення ліквідації їх наслідків, здійснення міжнародного співробітництва з цих питань;
  • вдосконалення нормативно-правової бази щодо забезпечення інформаційної безпеки;
  • розгортання та розвитку Національної системи конфіденційного зв'язку як сучасної захищеної транспортної основи.

IV. Організаційно-правові основи розвитку інформаційного суспільства в Україні

Передбачено, що організаційно-правові основи розвитку інформаційного суспільства в Україні включають: інституційне, організаційне та ресурсне забезпечення; відповідні об'єднання громадян; механізми інтеграції України у світовий інформаційний простір та механізми реалізації Основних засад. При цьому, встановлено, що розвиток інформаційного суспільства повинен здійснюватися через:
  • участь відповідних об'єднань громадян у підготовці рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань інформаційного суспільства і контролю за їх виконанням;
  • організацію постійних зустрічей, “круглих столів”, відеоконференцій з вищими посадовими особами держави, лідерами політичних партій для обговорення і розв'язання питань розвитку інформаційного суспільства України;
  • створення умов для забезпечення незалежності та плюралізму засобів масової інформації, а також їх залучення до обговорення проблем розвитку інформаційного суспільства.

Відповідно до Основних засад для забезпечення інтеграції України у глобальний інформаційний простір необхідно:
  • розширити співпрацю з провідними міжнародними організаціями з розвитку інформаційного суспільства в рамках міжнародних договорів України щодо науково-технічного співробітництва та міжнародної технічної допомоги;
  • забезпечити інтеграцію освіти, науки і культури України в глобальний культурний, освітній, науково-технічний інформаційний простір;
  • реалізувати в рамках міжнародних договорів України спільні проекти, які забезпечують інтеграцію України в глобальний інформаційний простір;
  • сприяти розвитку партнерських відносин між державним і приватним секторами економіки в контексті розбудови інформаційного суспільства відповідно до Декларації тисячоліття Організації Об'єднаних Націй.

Основні засади передбачається реалізувати через такі основні механізми:
  • планування соціально-економічного розвитку України з урахуванням потреб розвитку інформаційного суспільства із зазначенням очікуваних результатів такого розвитку;
  • розробка та прийняття відповідних державних програм для забезпечення завдань розвитку інформаційного суспільства в Україні;
  • забезпечення громадської дискусії щодо засад формування інформаційного суспільства в Україні з метою доведення до населення прагнень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, приватного сектору економіки, об'єднань громадян щодо розвитку інформаційного суспільства;
  • активна міжнародна співпраця з питань інформаційного суспільства;
  • гармонійне поєднання можливостей органів державної влади та органів місцевого самоврядування, приватного сектору економіки;
  • фінансування загальнодержавних програм, державних цільових програм з впровадження ІКТ, соціально важливих проектів;
  • координація розробки та реалізації загальнодержавних програм, державних цільових програм та бізнес-проектів з метою зменшення інвестиційних ризиків, зниження операційних витрат;
  • сприяння діяльності спеціалізованих  бізнес-інкубаторів, технопарків, технополісів, центрів високих інформаційних технологій та інших інноваційних структур з ІКТ.

V. Очікувані результати

Впровадження Основних засад дасть можливість:
  • збільшити рівень захисту прав і свобод людини та її добробуту, активізувати участь громадян в управлінні державою, а також сприяти розвитку демократії;
  • підвищити конкурентоспроможність України, ефективність державного управління, продуктивність праці у всіх сферах економіки, рівень інформаційної безпеки людини, суспільства, держави, ступінь розвитку інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури;
  • забезпечити перехід економіки до моделі науково-технічного та інноваційного розвитку;
  • збільшити частку наукоємної продукції;
  • сприяти якості та доступності послуг освіти, науки, культури, охорони здоров'я за рахунок впровадження ІКТ;
  • розширити можливості людини отримувати доступ до національних та світових інформаційних електронних ресурсів;
  • створити нові робочі місця, поліпшити умови роботи і життя  людини;
  • поглибити запровадження нормативно-правових засад інформаційного суспільства.


Довідка підготовлена Інститутом проблем законодавства ім. Ярослава Мудрого
Всі права щодо наданої інформації, охороняються відповідно до законодавства України.
Посилання на Інститут проблем законодавства ім. Ярослава Мудрого є обов'язковим при використанні цих матеріалів.
тел/факс (380-44) 227-35-89, e-mail: ili@ili.kiev.ua